Websuper opent versneld nieuw distributiecentrum in Apeldoorn
NLMagazine Economie/Duurzaamheid - Online supermarkt Picnic neemt een aantal extra maatregelen om de capaciteit te vergroten. Door de coronacrisis explodeerde de vraag naar aan huis bezorgde boodschappen, waardoor de groei in een stroomversnelling komt. Picnic gaat sneller dan gepland een nieuw distributiecentrum openen in Apeldoorn. Daarnaast nam het bedrijf afgelopen week honderden mensen aan om in de vijf distributiecentra meer orders te kunnen verwerken. Ook breidt het bedrijf de ochtendleveringen uit, waardoor per dag meer boodschappen bezorgd kunnen worden. Als laatste neemt Picnic stappen om de vulgraad van de kratjes te verbeteren.
Picnic ging in 2015 in Amersfoort van start en breidde vervolgens razendsnel uit in Nederland en Duitsland. Het distributiecentrum in Apeldoorn is het zesde in zijn soort in Nederland. De andere dc’s staan in Diemen, Eindhoven, Utrecht, Nijkerk en Rotterdam. Vanuit al deze locaties worden de boodschappen verspreid over de meer dan honderd plaatsen waar Picnic inmiddels bezorgt.
Duizenden extra orders
De opening in Apeldoorn wordt vervroegd vanwege de snelle groei van het aantal nieuwe huishoudens dat zich vanwege de coronacrisis via de app heeft aangemeld. “Op zo kort mogelijke termijn kunnen we hierdoor beter aan de vraag voorzien en bij nog meer klanten de boodschappen gratis aan huis bezorgen tegen de laagste prijs”, zegt medeoprichter Michiel Muller. “We zijn straks in staat om dagelijks duizenden extra orders in het Apeldoornse dc te verzamelen en daardoor ruimte te scheppen bij andere dc’s.”
Het nieuwe dc komt op bedrijvenpark Ecofactorij en is met 20.000 vierkante meter de grootste van de zes dc’s van Picnic. De locatie zou eerst eind dit jaar opengaan, maar dit wordt nu naar voren gehaald. Door de uitbreiding worden zo’n 450 mensen aan een baan geholpen.
Ochtendleveringen
Om dagelijks bij nog meer huishoudens de boodschappen te kunnen bezorgen breidt Picnic het aantal steden waar ook ’s ochtends bezorgd wordt versneld uit. Momenteel is ochtendbezorging al mogelijk in Leiden, Gouda en Zoetermeer, vanaf deze week kan dit op woensdag, vrijdag en zondag ook in Den Haag. De komende weken komen hier meer steden bij. De capaciteit kan hierdoor in deze steden met ongeveer een derde toenemen. Ook hiervoor zal Picnic nieuwe mensen aannemen.
“Ochtendlevering vergt nogal wat logistieke aanpassingen”, aldus Muller. “Leveranciers moeten volgens aan ander schema leveren, de bestellingen moeten op een ander moment in het distributiecentrum worden verzameld en er zijn meer runners nodig, die op andere tijden moeten bezorgen. Maar we doen hiermee het maximale om bij nog meer klanten de boodschappen aan huis te kunnen bezorgen.”
Efficiëntere bezorging
Om efficiënter te kunnen bezorgen verhoogt Picnic de vulgraad van de kratjes. Uit een data-analyse bleek dat bij 25 euro bestellingen heel vaak een tweede krat in het bezorgwagentje nodig is, waar bijna niks inzit. Dit kan worden opgelost door het minimale orderbedrag te wijzigen van 25 naar 35 euro. Daarmee is de tweede krat van dit type bestellingen wél goed gevuld en is het probleem van de slechte vulgraad voor 80 procent opgelost.
Met de aanstaande opening van het distributiecentrum en het uitbreiden van de bezorgcapaciteit ontpopt Picnic zich opnieuw tot banenmotor. De online supermarkt werkt momenteel met ruim 300 medewerkers van Mise en Place, een uitzendbureau voor horecapersoneel dat vrijwel al het werk weg zag vallen. De nieuwe medewerkers gaan aan de slag in de vijf bestaande dc’s. Komende weken verwacht Picnic nog enkele honderden medewerkers aan te nemen.
Over Picnic
Picnic is een initiatief van Nederlandse ondernemers: internetondernemers Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys waren de eigenaren van Fredhopper, de ontwikkelaar van personalisatiesoftware voor webwinkels. Serie-ondernemer Michiel Muller stond eerder aan de wieg van de onbemande tankstations Tango en ANWB-concurrent Route Mobiel, en ondernemer Bouke van der Wal is eigenaar van supermarktketen Boni. Later is ook retailondernemer Gerard Scheij aan boord gekomen.
Voor de lancering eind 2015 heeft Picnic drie jaar lang in stilte met een team van 30 specialisten gewerkt aan het thuisbezorgen van boodschappen zonder onnodige tussenschakels. De klant kiest welke rit het beste uitkomt en weet via de Picnic boodschappenradar tot op de minuut precies hoe laat de bezorging zal plaatsvinden. De kosten van deze nieuwe manier van distributie zijn zo laag, dat de bezorging gratis is en de boodschappen daarnaast de laagste prijs hebben.