08
Fri, Nov

Economie & Duurzaamheid
Typography

NLMagazine Economie & Maatschappij – De allereerste beoefenaars van sport in competitieverband (o.a. voetbal en honkbal) deden dat vooral voor het plezier. Geld speelde hoegenaamd geen rol van betekenis, behalve dat er af en toe gegokt werd.

De huidige stand van zaken rondom topsport is van een geheel andere orde. Het is een wereldwijd ecosysteem van competities, omroepen, spelers, stadions en sponsoren, waar miljarden euro's in omgaan. De laatste jaren is daar een nieuw en snelgroeiend fenomeen aan toegevoegd, de wereld van E-Sports, het spelen van spelletjes op computers door professionals.

Hoe ziet dat ecosysteem eruit?
De totale waarde van de gamesindustrie wereldwijd bedroeg in 2019 rond de $ 135 miljard en heeft grote belangstelling van honderden miljoenen fans over de hele wereld. In onderstaand plaatje zijn de belangrijkste hoofdrolspelers uit dit ecosysteem* weergegeven.

*Bron: Visual Capitalist Maart 2020

De spelers zijn daarin het belangrijkst. Een van de meest succesvolle en bekende spelers is Kuro Takhasomi (lees:KuroKy), een Duits-Iraanse gamer, die tot op heden meer dan $ 4 miljoen verdiende dankzij deelname aan toernooien met het spel Dota 2. Hij won met zijn team Nigma in 2017 ‘The International’ (www.nigma.gg ).

Om spelers bij elkaar te brengen worden allerlei competities en toernooien georganiseerd met prijzengeld dat kan oplopen tot wel $ 25 miljoen (Dota 2 toernooi in 2017). Organisatoren van toernooien kunnen veel geld verdienen vanwege de grote belangstelling van publiek en sponsoren. Bedrijven als Red Bull, Mercedes en Coca-Cola worden graag geassocieerd met E-Sports. En last but not least: omroepen, zowel online als traditioneel, doen ook graag mee.

Hoe staat E-sports er bij ons voor?
In Nederland werd in 2019 onder andere de ‘Rotterdam Games Week’ georganiseerd (oktober 2019) met vele duizenden bezoekers en een E-Sports-toernooi met een prijzenpot van $ 100.000,=. En de KNVB organiseert in samenwerking met Dutch Game Masters door het hele land wedstrijden waarbij verenigingen talentdagen organiseren om de E-Sporters van een verenging uit te dagen. De FIFA en gamesproducent EA zijn sponsoren van deze activiteiten.

Met de steeds beter wordende technologieën wordt het spelen van games aantrekkelijker en daarmee groeit het aantal spelers in rap tempo. Hoelang zal het nog duren voordat we een digitaal wereldkampioenschap voetbal winnen? Dan komen we misschien toch nog af van de status als verliezers van 3 finales..............

French Paulitz

 

 

 

 

 

 

Quote

Economie nu.nl

08 november 2024

Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

e-Matching