NLMagazine Economie & Technologie – In 2019 werden wereldwijd ongeveer 115 miljard (!!!) apps gedownload. U weet wel, zo’n app om een spelletje te spelen, whatsapp te gebruiken, de krant te lezen of je bankzaken te regelen. De totale waarde van deze app-economie was in 2019 goed voor bijna € 6.000 miljard en daarmee is dit het grootste eco-systeem van consumententoepassingen op aarde.
Daarin neemt Facebook, tevens het bedrijf achter Facebook Messenger, Instagram en Whatsapp, een zeer prominente plaats in. Opgeteld werden deze apps van Facebook in 2019 meer dan 16 miljard keer gedownload en is whatsapp al vier jaar op rij de absolute nummer 1.
Wie zijn ‘The new kids on the block’?
In bovenstaand overzicht valt vooral TikTok op. Verder zijn video—streaming-services als Youtube en Netflix snel populair geworden. Nieuwkomer Disney+ heeft in de VS in een paar maanden tijd (sinds november 2019) meer dan 30 miljoen nieuwe aanmeldingen te verwerken gekregen (NB: Netflix heeft 60 miljoen abonnees in de VS).
Dan zijn er ook nog andere grote aanbieders van video-streaming-services als Amazon Prime en Hulu terwijl de gaming-industrie een gamers community bedient die wereldwijd meer dan 2,4 miljard mensen groot is. Games als ‘Call of Duty’ (170 miljoen downloads) en ‘Mario Kart’ behoren tot de recente successen in deze markt. Maar, denk ook aan Pokemon Go; bij de introductie in 2016 werd deze app in één kwartaal meer dan 300 miljoen keer gedownload.
Een andere verklaring voor de versnelde groei van deze markten is de toegenomen schermkwaliteit en de prestaties van de processoren die in moderne smartphones zijn ingebouwd. Dat maakt immers dat video kijken en het spelen van games steeds aantrekkelijker wordt terwijl ook de mobiele verbindingen (4G en straks 5G) het leuker maken om games te spelen.
Waar zien we de meeste groei?
Vooral in landen als Brazilië, Rusland en India is de groei het hoogst. In India is de helft van de bevolking (1,4 miljard inwoners) jonger dan 25 jaar. Tel daarbij op dat dit land snel digitaliseert en een verklaring voor de meer dan 5 miljard downloads van apps in het laatste kwartaal van 2019 is overbodig.
De app economie 2.0
Nog maar een paar jaar geleden werd door marktanalisten een beetje neergekeken op de app- economie. Deze zou immers vooral tijdelijk van aard zijn en de meeste toepassingen voegden weinig waarde toe. Inmiddels is duidelijk dat consumenten graag app-services gebruiken en wordt er volop geadverteerd via dit eco-systeem. Dat maakt deze markt en het enorme potentieel aan (nieuwe) gebruikers aantrekkelijk voor bedrijven en investeerders om met nieuwe toepassingen te komen.
Daarvan gaan we er de komende jaren veel van zien.
De app-economie 2.0 komt eraan. Wen er maar aan.
French Paulitz