NL Magazine Economie & Maatschappij - Hoewel Tesla (lees: Elon Musk) de laatste jaren veel emotie opriep bij marktanalisten en het aandeel zowel grote pieken als dalen kende, lijkt sinds de introductie van de Tesla model 3 het nieuwe decennium met een bliksemstart te beginnen.
Tesla was in januari jl., in beurswaarde gemeten, de meest waardevolle autoproducent van de VS en had daarmee een hogere beurswaarde dan Ford en GM (General Motors) bij elkaar opgeteld (zie onderstaande grafiek).
Dat is des te opmerkelijker gezien de veel kleinere aantallen auto’s die door Tesla worden verkocht. Onderstaande tabel (overzicht verkopen in de VS) maakt dat inzichtelijk.
Positie |
Model |
Aantallen verkocht (Q4 2019) |
1 |
Ford F-Series (pickup) |
233,952 |
2 |
Chevrolet Silverado (pickup) |
163,311 |
3 |
Chevrolet Equinox (SUV) |
92,092 |
4 |
GMC Sierra (pickup) |
68,722 |
5 |
Ford Explorer (SUV) |
51,284 |
6 |
Ford Escape (SUV) |
47,587 |
7 |
Tesla Model 3 |
47,275 |
8 |
Ford Edge (SUV) |
37,621 |
9 |
Ford Transit |
36,885 |
10 |
Chevrolet Malibu |
34,314 |
De grafiek laat aan duidelijkheid niets te wensen over; Tesla verkoopt slechts een fractie van de aantallen die door Ford en GM worden verkocht.
Hoe verklaar je dan die veel hogere beurswaarde?
In de eerste 6 maanden van 2019 noteerde Tesla een verlies van ongeveer $ 1,1 miljard, maar wist dit enkele maanden later om te draaien tot een winst van $ 150 miljoen, dankzij de verkoop van bijna 100.000 auto’s in de maanden augustus en september. Ok in het vierde kwartaal nam de verkoop in Europa spectaculair toe waardoor in totaal 115.000 auto’s werden verkocht met een forse waardestijging van de aandelen tot gevolg.
Is die hoge beurswaarde kortstondig of blijvend?
Volgens analisten zou het dit keer wel ‘s blijvend kunnen zijn. Zij baseren dit op de volgende feiten:
- Tesla heeft sinds Oktober 2019 een fabriek in China, met afstand de grootste groeimarkt voor (elektrische) auto’s in de komende jaren. Opvallend hierbij is dat Tesla deze fabriek zonder een lokale partner heeft mogen bouwen en dat in een recordtempo van 10 maanden heeft gerealiseerd. Ieder jaar komen 150.000 auto’s van de lopende band bestemd voor de Chinese markt;
- Met afstand de meeste kilometers op een volle accu. Volgens officiële tests (in de VS door EPA) maken zowel het model S als het model 3 de meeste kilometers op een volle accu (zie onderstaand schema);
- Er zijn weinig CEO’s van grote autoproducenten die zo mediageniek zijn als Elon Musk. Hoewel zijn optredens en tweets niet altijd even handig zijn, slaagt hij er telkens in de aandacht te trekken. Ook zijn avonturen met SpaceX zetten hem (en Tesla) regelmatig in de schijnwerpers zonder dat Tesla daarvoor marketingbudget vrijmaakt;
- De verkoop van alle Tesla modellen geschiedt online en de klant betaalt rechtstreeks aan Tesla zonder tussenkomst van dealers (geen margeverlies).
NB: Ford en GM spendeerden respectievelijk 2,3 miljard en 3,1 miljard Dollar aan marketing alleen al in de VS 2018.
Alleen maar halleluja voor Tesla in 2020?
Nou nee, niet echt want er zijn wel degelijk factoren die Tesla (lees: Elon Musk) scherp in de gaten moet houden:
- Ondanks de gunstige positie in China dient Tesla rekening te houden met concurrentie, zowel vanuit China zelf als vanuit het buitenland. De Chinese overheid heeft in de afgelopen paar jaar ruim $ 60 miljard aan subsidies verstrekt aan 400 bedrijven in China die zich allemaal op de een of andere manier bezighouden met de productie van elektrische auto’s of met de componenten die daarvoor nodig zijn. Een voorbeeld van zo’n lokale gigant is BAIC (eigendom van de Chinese staat), een directe concurrent van Tesla.
Maar ook Westerse autoproducenten zitten bepaald niet stil. VW is een joint venture gestart met SAIC Motor. In twee fabrieken gaan zij elektrische auto’s produceren voor de Chinese markt; de eerste auto’s rollen al in september van dit jaar van de lopende band. - Tesla heeft een nogal hoge waardering ten opzichte van haar prestaties en zeker t.o.v. haar directe concurrentie in de auto-industrie. Daarbij investeert Tesla bij voorkeur gemaakte winsten om verdere groei mogelijk te maken en juist daarom mogen de recente kwartaalwinsten geen uitzondering meer zijn, maar eerder regel zodat de financiële markten vertrouwen houden in de toekomst.
De voorlopige conclusie is dat de toekomst van Tesla van meer zaken afhangt dan dat we in dit korte artikel kunnen samenvatten. Het begint er echter op te lijken dat Elon Musk zijn ambities toch gaat waarmaken. Een hele prestatie voor een nieuwkomer in een markt van zwaargewichten die kortgeleden zijn wakker geschud en nu ook op de ‘elektrische kar stappen’.
Veel ogen zijn de komende tijd gericht op Tesla. Met name de kwartaalprestaties in 2020 gaan bepalen of de hoge verwachtingen kunnen worden waargemaakt. Als dat lukt dan acht ik Elon Musk ook in staat om de beloofde ruimtereizen met SpaceX waar te maken. Zou zomaar kunnen dat we dan over 10 jaar ruimtetickets boeken in plaats van vliegtickets...............
French Paulitz