NLMagazine Economie & Duurzaamheid – Het fenomeen ‘duurzaamheid’ is niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Je ziet het terug in zo’n beetje iedere folder, jaaroverzicht of willekeurige publicatie van ieder zichzelf respecterend modern bedrijf.
De afgelopen 10 jaar is duurzaamheid bij een indrukwekkend groot aantal bedrijven op de agenda gezet als een thema dat relevant is en niet alleen in verband met het milieu, maar ook in sociaal opzicht en in termen van regelgeving.
Onderzoek toont aan dat duurzaamheid als onderdeel van beleid niet alleen een bijdrage levert aan een betere wereld, maar ook bijdraagt aan de winstgevendheid van een bedrijf. Vandaar dat steeds meer bedrijven duurzaamheid serieus nemen en als thema prominent op de agenda staat.
Onderstaande tabel* geeft de best presterende Europese bedrijven weer.
Plaats |
Bedrijfsnaam |
Sector |
Land |
1 |
Orsted A/S |
Energie |
Denemarken |
2 |
Chr. Hansen Holding |
Food & Chemie |
Denemarken |
3 |
Neste OY |
Olie raffinage |
Finland |
4 |
Novozymes A/S |
Chemicaliën |
Denemarken |
5 |
ING Groep |
Finance |
Nederland |
6 |
Enel Spa |
Energie |
Italie |
7 |
Osram Licht |
Elektriciteit/Energie |
Duitsland |
*Bron: www.corporateKnights.com
Hoe wordt duurzaamheid gemeten – Wat maakt een organisatie ‘duurzaam’?
In het onderzoek zijn bedrijven beoordeeld die minimaal een omzet hebben van 1 miljard dollar. Vervolgens zijn deze bedrijven beoordeeld op een viertal zogenaamde KPI’s (Key Performance Indicators):
- Hoe gaan ze om met beschikbare middelen – uitstoot van stikstof, CO2, etc.;
- Financieel management – investeringen in onderzoek, verslaglegging;
- Personeel management – aantal vrouwen in management etc.;
- Omzet in schone producten – welk percentage van de totale omzet is schoon.
Hoe is dat verdeelt in de wereld?
In Europa staan 49 van de top 100 bedrijven die het hoogst scoren ten aanzien van duurzaamheid in de wereld, vooral afgedwongen door regelgeving die in Europa geldt waardoor er in Europa al langer veel aandacht bestaat voor duurzaamheid. Daarbij is Frankrijk koploper met 9 bedrijven in de top 100, direct daarop gevolgd door Finland met 6 bedrijven in diezelfde top 100.
In Noord-Amerika zijn de VS de koplopers met 17 bedrijven in de top 100 en in Azië leidt Japan het scorebord met 6 bedrijven waaronder Toyota en Panasonic.
Waarom duurzaamheid omarmen?
Het goede nieuws is dat bedrijven met een positie in deze top 100 allemaal beter presteren dan bedrijven die er niet in voorkomen. Daardoor realiseren bedrijven zich steeds meer dat duurzaamheid geen marketinghype is, maar dat dit fenomeen een blijvende impact heeft op een betere wereld en op de mensen die erop wonen.
Aanleiding genoeg dus om duurzaamheid op de agenda te zetten.
French Paulitz