Cultuur Uitgaan Entertainment Media Lifestyle
Typography
Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
 

Nieuwe Leerlijn helpt basisscholen voor verbetering - NLMagazine/Amsterdam, Leesvaardigheid, leerlijn lezen, leerlijn schrijven, nieuwe lesmethoden – Uit het onderzoek van ‘PISA-2022’, dat eens in de drie jaar wereldwijd plaatsvindt, blijkt dat de leesvaardigheid van Nederlandse jongeren veel te wensen overlaat en ernstig onder druk staat. Maar liefst een derde van de 15-jarigen is onvoldoende geletterd om zelfstandig te kunnen functioneren in de huidige samenleving.

Leerlijn Lezen en Schrijven

Deze zorgwekkende cijfers benadrukken de dringende noodzaak om lees- en schrijfvaardigheid te verbeteren. Taalklasse speelt hierop in met de Leerlijn Lezen en Schrijven, een innovatieve lesmethode die basisscholen helpt om leerlingen op jonge leeftijd duurzaam taalvaardig te maken. Door kinderen meer plezier in lezen te laten ervaren, draagt Taalklasse bij aan het ‘tegengaan van laaggeletterdheid’.

Leesplezier is de sleutel

De Leerlijn Lezen en Schrijven is voortgekomen uit de succesvolle aanpak van Stichting De Schoolschrijver, waarbij kinderboekenschrijvers kinderen op scholen inspireren met creatieve lees- en schrijfopdrachten. De methode biedt een alternatief voor bestaande lesmethodes en integreert lezen en schrijven met andere taaldomeinen, zoals woordenschat, luisteren en taalbeschouwing.

Kinderboeken belangrijk onderdeel innovatieve lesmethode
"Het Nederlands taal- en leesonderwijs moet echt anders, en met de Leerlijn Lezen en Schrijven is gebleken dat dit kán. Leesplezier is de sleutel. Kinderboeken vormen dan ook een belangrijk onderdeel van deze leerlijn," zegt Annemiek Neefjes, CEO en oprichter van Taalklasse.

Testresultaten

De Leerlijn Lezen en Schrijven is beschikbaar voor groep 3 tot en met 8 van het basisonderwijs. De aanpak plaatst de leerkracht als professional centraal en biedt concrete ondersteuning en inspiratie voor dagelijkse lees- en taallessen. Uit de eerste testresultaten van het schooljaar 2024 blijkt dat:

  • 84% van de leerlingen meer plezier in taal krijgt,

  • 95% van de leerlingen meer kennis over boeken ontwikkelt,

  • 86% van de leerkrachten zich beter toegerust voelt voor het leesonderwijs.

Rijke teksten als hart van de leerlijn

De Leerlijn Lezen en Schrijven is opgebouwd rond vier inspirerende thema’s per schooljaar. Elk thema duurt acht weken en sluit aan bij de nieuwe conceptkerndoelen voor het basisonderwijs. Rijke teksten prikkelen de nieuwsgierigheid van leerlingen, vergroten hun woordenschat en helpen hen de wereld beter te begrijpen. Door deze thematische aanpak worden lezen en schrijven geïntegreerd met wereldoriëntatie en burgerschap, wat zorgt voor een betekenisvolle leerervaring. In de Leerlijn ontwikkelen kinderen hun taalvaardigheid met behulp van verhalen en video’s van ster-kinderboekenschrijvers zoals Tosca Menten, Simon van der Geest, Maren Stoffels en Joke van Leeuwen.

Jolanda Rietel, leerkracht bij basisschool De Vier Windstreken in Amsterdam, vertelt: "De kinderen leren echt veel. De teksten zijn geweldig. Ze zijn betrokken en willen verder lezen, zelfs lange en moeilijke teksten. Je ziet kinderen groeien in de periode dat we er nu mee werken."

Meer informatie: www.taalklasse.nl
Bronnen:
- PISA-2022,
- CBS en gemeente Den Haag verrichten onderzoek naar laaggeletterdheid | CBS

Quote

Uitgaan nu.nl

Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

e-Matching