NLMagazine, Uitgeverij, mergers, acquisitions, overnames - HarperCollins Holland neemt met ingang van 1 maart 2025de lifestyle imprints Altamira, Becht, Dominicus en Hollandia, samen met het bijbehorende personeel van uitgever Gottmer Uitgevers Groep (Gottmer) over. De overname zal de snelgroeiende positie van HarperCollins Holland op de boekenmarkt in Nederland en België verder uitbreiden.
125 jaar Gottmer naar Harper
De overgenomen imprints, onderdeel van Gottmer gevestigd in Haarlem, hebben meer dan 125 jaar aan uitgeefgeschiedenis. Ze hebben leidende posities in hun respectievelijke markten, met succesvolle bestverkopende auteurs, een sterke contentpool en grote merkbekendheid. Als onderdeel van de deal zal Vaarbewijs Academy, een online platform voor opleiding in vaarbewijzen, ook toegevoegd worden aan de portfolio van HarperCollins Holland.
De toevoeging van deze vier lifestyle-imprints zal de non-fictieportfolio van HarperCollins Holland uitbreiden met categorieën koken, gezond eten, spiritualiteit, reizen en watersport.
"De lifestyle-imprints Altamira, Becht, Dominicus en Hollandia hebben een indrukwekkende publicatiegeschiedenis, uitzonderlijke auteurs en geweldige boeken en zijn op zichzelf sterke merken geworden, vertrouwd door generaties lezers. We zijn er trots op deze merken en hun deskundige ondersteunende teamleden te mogen verwelkomen bij HarperCollins en kijken ernaar uit om samen de toekomst van de uitgeverij vorm te geven", aldus Jan-Joris Keijzer, Managing Director, HarperCollins Holland.
Na de desinvestering zal Gottmer zich volledig richten op de kinderboekenmarkt. Marius van Campen, zakelijk directeur Gottmer Uitgevers Groep, merkt op: "Met HarperCollins hebben we een partij gevonden die de lifestyle-imprints en medewerkers verder kan laten floreren. Voor onze eigen organisatie betekent deze stap dat we ons willen richten op Gottmer Kinderboeken en Big Balloon. In dat opzicht hebben we een duidelijke ambitie om het leesplezier onder jongeren verder te vergroten."
Chantal Restivo-Alessi, CEO, International Foreign Language, en CDO, HarperCollins Publishers, voegt toe: "Nederland is een belangrijke markt in ons internationale portfolio en een waar we grote groeikansen zien. Deze overname stelt ons in staat om ons marktaandeel te vergroten en ons te positioneren voor verdere groei in de markt