Lessen uit de coronatijd - NLMagazine/Nijmegen, Onderwijs, praktijk, stage, leren tijdens coronatijd - Een opleiding is een belangrijke basis, maar echte beroepservaring doe je natuurlijk op in de praktijk.
Tijdens de coronapandemie konden veel studenten niet terecht op hun stage- of leerwerkplek. Om het praktijkleren toch mogelijk te maken, bouwde ROC Nijmegen met behulp van het Nationaal Programma Onderwijs in 2021 een praktijkleercentrum na, waarin studenten hun toekomstige beroep konden oefenen.
De coronapandemie zette enkele jaren het onderwijs en onze samenleving op zijn kop. Dit leidde tot het NP Onderwijs. Dit coronaherstelprogramma heeft veel in beweging gezet. Vanwege de historische aanleiding en vernieuwende aanpak kan je het programma met recht een ‘onvoorzien experiment' noemen. Een unieke situatie met lessen voor de toekomst. Het programma is ten einde, met als mooi slotakkoord het Kennisfestival in oktober. Maar in veel mbo-instellingen is nog goed te zien wat het programma heeft gebracht. Zoals bij ROC Nijmegen. Deze mbo-instelling bouwde een realistische praktijkcentrum voor studenten Zorg en Welzijn. Zo konden zij, onder begeleiding van een docent, toch blijven oefenen met praktijksituaties.
Leren in de praktijk
Martine Vencken, manager Interprofessioneel Praktijkleren Zorg en Welzijn, vertelt: ‘We hebben op school een kinderdagverblijf nagebootst, inclusief kinderbedjes. Ook hebben we levensechte poppen aangeschaft om het voeden van baby’s te oefenen. Studenten kwamen echt in de context van het beroep terecht.' Het praktlijkleercentrum werd opgezet met behulp van het Nationaal Programma Onderwijs. Vencken: 'Ik ben er persoonlijk erg trots op om te zien hoe we dit met een innovatieteam hebben opgezet. Zodat bij studenten dat vlammetje aan kon gaan, ook in coronatijd.’
Hoe het praktijkleren verbeterde
Inmiddels zijn de stage- en leerwerkplekken weer open. Maar de lessen die ROC Nijmegen van de opzet van het praktijkleercentrum leerde, werpen nog steeds hun vruchten af. Vencken: ‘Op dit moment bieden wij allerlei praktijklessen aan. Dit doen we nu niet meer met de NPO-gelden. Maar omdat wij in die tijd erachter kwamen hoe belangrijk dit is, en met elkaar mooie lessen leerden, hebben we geprobeerd om het meer in de staande organisatie te krijgen.’
Bron: Ministerie, Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen