NLMagazines, Verkeer & Vervoer, zero-emissiezone, uitstoot - Vanaf 1 januari geldt in veertien Nederlandse gemeenten een zero-emissiezone. Alleen ‘milieuvriendelijke’ bedrijfswagens mogen die steden nog in. De controle hierop gebeurt met dure camera’s bij de toegangswegen.
Die camera’s lezen alle kentekens en bepalen vervolgens of een voertuig aan de eisen voldoet. Zo niet, kássa! Het CJIB in Leeuwarden mag weer een boete uitschrijven ter compensatie voor de Staatskas die sowieso al door de burgers wordt gevuld voor betaling van overheidsgelden.
Zero-emissiezone gelden niet voor buitenlandse trucks
Het zat er natuurlijk al dik in, maar nu is het bevestigd: Vrachtwagens en bestelauto’s met een buitenlands kenteken kunnen de zero-emissiezone in en uit zonder een boete te krijgen. “Hoe kan dát nou”, vraag je je af. Het antewoord is eenvoudig: De camera’s kunnen alleen Nederlandse kentekens controleren.
Buitenlands kenteken? Dan geen boete zero-emissiezone!
De door camera’s gelezen kentekens worden alleen gecontroleerd met de RDW, die alleen gegevens heeft van Nederlandse kentekens. Van elk buitenlands kenteken is dus onduidelijk of ze aan de geldende milieuregels voldoen en dus krijgen die nooit een boete.
Rotterdamse wethouder Lansink-Bastemeijer bevestigt aan de gemeenteraad dat in een zero-emissiezone alleen Nederlandse kentekens worden gecontroleerd en moest vervolgens dus toegeven dat buitenlandse kentekens onbeboet de zero-emissiezone in mogen rijden. Een gebrek dus aan landelijke en Europese regelgeving.
Bekende kortzichtigheid kabinet
Het kabinet doet alles om als een klein kind hun zin door te drijven over zero-emissiezones maar het ontduiken van de regels blijkt dus kinderlijk eenvoudig.
Advies: Koop een Poolse kentekenplaat aan met garantie voor vrije doorgang in een zero-emissiezone in plaats van de aanschaf van een nieuwe bedrijfswagen.
Zero-emissiezone? ‘Wassen-neus-politiek’!