20
Fri, Sep

Cultuur Uitgaan Entertainment Media Lifestyle
Typography

Nicole Kidman in avondjurk Raf Simons voor Dior, 15 mei 2013, Filmfestival Cannes. (c) ANP Foto / Camera Press / Theodore Wood. - NLMagazine/Den Haag, Divas, mode, geschiedenis - Diva Marlene Dietrich eiste bij verschillende films dat ze gekleed zou worden door Dior.

Prinses Diana maakte in 1996 een verpletterende indruk met een gewaagde outfit, ontworpen door John Galliano. Nicole Kidman straalde elegantie uit op de rode loper in een prachtige avondjapon van Raf Simons. Prinses Gracia van Monaco, die bekend werd als filmster Grace Kelly, hulde zich graag in de jeugdige ontwerpen die Marc Bohan voor Dior maakte. Natalie Portman schitterde in een jurk ontworpen door Maria Grazia Chiuri. Een aantal van de ontwerpen die door deze beroemdheden en anderen zijn gedragen, maken dit najaar deel uit van de tentoonstelling DIOR – A New Look in Kunstmuseum Den Haag.

Het succes van Christian Dior was ongekend. Na zijn debuut in 1947 was zijn naam binnen een paar jaar in de hele wereld een begrip; in 1952 bestond 50% van de Franse couture-export uit Dior-ontwerpen. Christian was naast een vernieuwend ontwerper, een ‘designer of dreams’, óók een moderne business man. Hij had een uitstekend oog voor publiciteit en marketing en reisde met zijn ster-mannequins de wereld over om shows te geven. In tien jaar tijd, tot aan zijn onverwachte overlijden in 1957, bouwde hij een mode-imperium op dat behalve haute couture en ready-to-wear collecties ook accessoires en parfums omvatte. Zijn opvolgers Yves Saint Laurent, Marc Bohan, Gianfranco Ferré, John Galliano, Raf Simons en Maria Grazia Chiuri hebben elk op hun eigen manier hun stempel op het modehuis weten te drukken, maar allemaal voortbordurend op de sterke basis die Christian Dior in dat eerste decennium heeft gelegd.

Dior - de naam die voor de Fransen een samentrekking lijkt van ‘Dieu’ (God) en ‘or’ (goud) – is voor velen synoniem voor Franse elegantie. Toen Jean Cocteau zijn trouwe vriend Christian Dior beschreef, zei hij dat hij “een genie was, snel van geest en in harmonie met zijn tijd, wiens magische naam God en goud omvat”. Het couturehuis oefent vanaf het begin grote aantrekkingskracht uit op filmsterren, prinsessen en andere beroemde klanten. Op de rode loper, in films, magazines en op gala’s straalden dus vele beroemdheden toen én nu in de meest prachtige Dior-outfits. Ook onze koningin Máxima en kroonprinses Amalia dragen geregeld kleding en accessoires van Dior, net als in het verleden de Diana, Princess of Wales.

Lady Diana, Princess of Wales

De meest opzienbarende outfit van Lady Diana was een ontwerp van John Galliano: een opvallend eenvoudige jurk van donkerblauw satijn, die deed denken aan een négligé. De satijnen stof werd schuin gesneden en viel soepel om het lichaam. De pers sprak er schande van, want ze zag er weliswaar fantastisch uit, maar droeg duidelijk geen beha. Paste deze weinig verhullende look wel bij een prinses? De bijpassende satijnen Dior-tas die Diana die avond droeg is later omgedoopt tot Lady Dior als een eerbetoon aan Lady Di, die verschillende exemplaren bezat en waarvan er twee in de tentoonstelling zijn te zien.

John Galliano voor Dior, Avondjurk, haute couture 1996, Parijs, zijde. Speciale creatie voor Lady Diana; zelfde japon door haar gedragen naar het gala van The Metropolitan Museum of Art, december 1996, New York. Bruikleen Dior Héritage, Parijs. Courtesy Dior Couture © Alice de Groot, Kunstmuseum Den Haag

Marlene Dietrich

De wereldberoemde filmster Marlene Dietrich (1901-1992) bestelde in het najaar van 1947 al kleding uit Diors tweede collectie. Voor de film Stage Fright (1950), geregisseerd door Alfred Hitchcock, mocht ze zelf haar garderobe samenstellen. Ze koos expliciet voor Dior met de woorden: ‘No Dior, no Dietrich’. In Parijs liet ze verschillende kledingstukken maken, van mantelpak tot galajapon. Het publiek vond haar filmgarderobe geweldig en Warner Bros besloot de kledingstukken door de Verenigde Staten te laten reizen, als promotiestunt voor de film.

In Den Haag zijn verschillende outfits die ze heeft gedragen te zien. Ze passen perfect in de tentoonstelling waarin een dialoog tussen Christian Dior en de eerste vrouwelijke Creative Director women’s collections Maria Grazia Chiuri de rode draad vormt. Chiuri werkt graag samen met hedendaagse vrouwelijke kunstenaars, maar laat zich ook inspireren door vrouwen met wie Dior een band had. Dietrich, androgyn en powervrouw, vormde een belangrijke inspiratiebron voor recente collecties. Bezoekers kunnen Marlene Dietrich in haar geliefde Dior-looks bewonderen in de ‘Dior-bioscoop’, onderdeel van de tentoonstelling.

Filmsterren en prinsessen in Dior

De ontwerpen van Marc Bohan vielen bijzonder in de maak bij een jongere generatie coutureklanten, onder wie prinses Grace van Monaco en prinses Lilian van België, evenals beroemdheden zoals Josephine Baker en Olivia de Havilland. In de tentoonstelling zijn creaties te zien die door zulke sterren zijn gedragen en een creatie die Josephine Baker bezat. Ook wordt een japon getoond die Marc Bohan in 1961 ontwierp. Leuk detail: tijdens een gala-avond van het filmfestival in Moskou in 1961 zorgde de jurk van Bohan voor een illustere fashion clash: de twee meest modebewuste actrices van dat moment – Elizabeth Taylor en Gina Lollobrigida – verschenen in hetzelfde ontwerp. Miss Lollobrigida bleek haar versie in Italië te hebben laten maken, niet wetende dat miss Taylor in Moskou het Parijse origineel zou dragen.

Millifiori voor Nicole Kidman en Natalie Portman

Ook vandaag de dag hullen vele filmsterren en prinsessen zich graag in Dior. De avondjapon, ontworpen door Raf Simons, waarin actrice Nicole Kidman zich hulde tijdens het filmfestival van Cannes in 2013 is daar een mooi voorbeeld van. Deze japon is voorzien van schitterende, geborduurde bloemmotieven. Recent herinterpreteerde Maria Grazia Chiuri de beroemde met bloemen geborduurde Miss Dior-jurk en ontwiep een met raffia geborduurde Millifiori-japon voor Natalie Portman.

Het ontwerp van met de hand geplooide en verfrommelde zijden gazar, geverfd in een kleurenpalet van parelmoertinten en geborduurd met veldbloemen, past helemaal bij de smaak van Christian Dior die dol was op het landelijke leven en kleurrijke bloemen. Bij deze en ook bij veel andere klassieke avondjurken speelt Chiuri graag met transparante effecten in combinatie met lingerie. Daarbij trekt zij zich niets aan van de schijnbare tweedeling tussen feminisme en vrouwelijkheid, activisme en het vieren van het vrouwelijke.

Meer informatie

De modetentoonstelling Dior – A New Look is vanaf 21 september te zien in Kunstmuseum Den Haag. Tickets zijn te koop via kunstmuseum.nl

Quote

Uitgaan nu.nl

20 september 2024

Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

e-Matching