25
Mon, Nov

Cultuur Uitgaan Entertainment Media Lifestyle
Typography

Door Rembrandt Groenewegen, DAS  - NLMagazine, fatbikes en veiligheid – De Tweede Kamer wil een minimumleeftijd instellen voor gebruikers van fatbikes. U kent ze wel, die opgevoerde elektrische fietsen die met name worden gebruikt door onze hele jonge generatie die soms met veel bravour en forse snelheden over de weg razen en die nogal vaak voor commotie en onveilige situaties zorgen.

Er gebeuren relatief veel ongelukken met fatbikes in deze categorie en de Kamer wil paal en perk stellen aan het gebruik en de inherente veiligheid. “Want dit is onverantwoord”, aldus Den Haag.

'Eén persoon per fatbike en verplichte verzekering'

Een meerderheid in de Tweede Kamer heeft zich uitgesproken voor strengere maatregelen tegen fatbikes. De helmplicht en een leeftijdsgrens worden genoemd als mogelijke oplossingen om de verkeersveiligheid te verbeteren. Het probleem met fatbikes is urgent, maar het aanpassen van de wet om fatbikes als aparte categorie voertuigen op te nemen kan jaren duren. Een directe invoering van een helmplicht zou voor alle e-bikes gelden.

Slechts een persoon op fatbike

Om de verkeersveiligheid te bevorderen kun je ook denken om het lange zadel aan te pakken, waarop soms wel drie kinderen achter elkaar zitten. Door dit te beperken tot één persoon per fatbike, wordt het rijgedrag veiliger en minder uitnodigend voor gevaarlijk rijgedrag. Daarnaast pleit ik voor een verplichte verzekering voor fatbikes. Dan lopen slachtoffers van ongelukken niet tegen problemen aan dat de fatbiker die op een toegestane fatbike rijdt, zelf of ouders de (letsel)schade niet kunnen vergoeden.

Ouders betalen schade als kind met opgevoerde fatbike rijdt

De aansprakelijkheid voor schade veroorzaakt door kinderen op fatbikes verschilt per leeftijd. Ouders zijn aansprakelijk voor de schade die hun kind veroorzaakt als deze jonger dan 14 jaar is. Voor kinderen van 14 en 15 jaar oud zijn de kinderen zelf in eerste instantie aansprakelijk, maar ook de ouders kunnen aansprakelijk zijn als zij niet kunnen aantonen dat ze er alles aan hebben gedaan om schade te voorkomen. In het geval van een niet-toegestane fatbike zijn ouders vaak aansprakelijk, omdat zij meestal op de hoogte zijn van het gebruik ervan.

Uitzonderingen voor 16-jarigen

Kinderen van 16 jaar en ouder zijn zelf aansprakelijk voor de schade die zij met hun fatbike veroorzaken. Er zijn echter twee uitzonderingen: als de ouder het kind uitlokt om schade te veroorzaken, of als de ouder niets doet om schade te voorkomen, terwijl zij weten dat het kind schade gaat veroorzaken. Ook hier geldt dat ouders alsnog opdraaien voor de ontstane schade bij het slachtoffer, als zij op de hoogte zijn van het gebruik van een verboden fatbike door hun kind.

Quote

Uitgaan nu.nl

25 november 2024

Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

e-Matching