NLMagazine/Amsterdam, Kunst & Cultuur - ‘Een film moet een begin, een midden en een einde hebben. Maar niet noodzakelijk in die volgorde’, zo luidt Jean-Luc Godards bekendste filmwijsheid.
Als voorman van de nouvelle vague schreef Godard vanaf de jaren zestig een geheel nieuwe filmtaal die de cinema ingrijpend zou veranderen. Beroemd zijn de jump cuts waar Godard mee experimenteerde in zijn energieke debuutfilm À bout de souffle (1960) met Jean-Paul Belmondo in de hoofdrol als voortvluchtige autodief.
Ook veelvuldig geroemd worden de iconische beelden uit het beeldschone Le Mépris (1963) met Brigitte Bardot. Gedurende een carrière die meer dan zestig jaar omspande, verlegde Godard telkens weer de grenzen van de cinema. Deze zomer brengt De Balie de films van Jean-Luc Godard terug naar het grote doek. Vijf klassiekers van een van de grootste vernieuwers uit de cinema.
Meer informatie
De Balie, Kleine-Gartmanplantsoen 10, 1017 RR Amsterdam, tel: 020 553 5100