22
Fri, Nov

Cultuur Uitgaan Entertainment Media Lifestyle
Typography

21 september 2024 - 26 januari 2025 - Christian Dior, Bar-ensemble, haute couture 'New Look'- collectie voorjaar/zomer 1947, collectie Dior Héritage, Parijs (Héritage reproductie). Foto: Viviane Sassen voor Kunstmuseum Den Haag

 ‘In one way, you have to be a curator, to work with the heritage of Dior. But at the same time, I have tried to introduce my personal style, and my personal point of view about the brand and about women. I think we have to reflect women now.’ – Maria Grazia Chiuri

Tijdloos, baanbrekend, elegant en invloedrijk: de ontwerpen van Christian Dior (1905 -1957) zijn het allemaal. In de jaren na de Tweede Wereldoorlog richt hij zijn eigen, al snel wereldberoemde, modehuis op in Parijs en maakt een ongekend snelle opmars in de modewereld. Zijn ‘New Look’ met wijde rokken, verandert de mode en zijn silhouetten worden gedragen van Parijs tot Londen, New York, Tokio en Rio de Janeiro. Hij was een visionair met lef en dat geldt ook voor zijn opvolgers: Yves Saint Laurent, Marc Bohan, Gianfranco Ferré, John Galliano, Raf Simons en Maria Grazia Chiuri. Hun talent en grenzeloze creativiteit hebben een onuitwisbare stempel gedrukt op de unieke geschiedenis van het Huis Dior. “Het gedachtegoed van oprichter/couturier Christian Dior is nog springlevend en dat zie je dit najaar in Kunstmuseum Den Haag”, zegt modeconservator Madelief Hohé. “Zijn ontwerpen gaan een dialoog aan met die van Maria Grazia Chiuri, de huidige en eerste vrouwelijke Creative Director van Dior”.

De tentoonstelling DIOR – A New Look is te zien vanaf 21 september.

Dior is een van ’s werelds grootste en meest tot de verbeelding sprekende couturehuizen, opgericht in een tijd waarin Parijs opkrabbelt na de Tweede Wereldoorlog en haar positie als modestad moet terugwinnen. De verlegen, maar ambitieuze Christian Dior is opgegroeid aan de Normandische kust, in een roze villa met kleurrijke bloementuin die hij samen met zijn moeder aanlegde. Eigenlijk wil hij architect worden en hij heeft voor de oorlog al een carrière als galeriehouder en werknemer bij andere modehuizen achter de rug. In 1946 opent hij met veel bravoure zijn modehuis aan de Avenue Montaigne en presenteert hier zijn eerste, ultra-feminiene collectie in 1947. Het wordt gezien als een gedurfde, revolutionaire collectie waarin hij korte metten maakt met de sterke, vierkante schouderlijnen die je tijdens de oorlog voornamelijk zag. In plaats daarvan introduceert hij in de Corolle lijn volle rokken, smalle tailles en aflopende schouders. En in zijn En Huit lijn, waarin vrouwelijke vormen prachtig tot hun recht komen, staan verfijning en vakmanschap centraal.

Bij het zien van dit boeiende schouwspel roept Carmel Snow, hoofdredacteur van het Amerikaanse tijdschrift Harper’s Bazaar, spontaan uit: “It’s quite a revolution, dear Christian, your dresses have such a New Look!”

Al snel is de naam Dior over de hele wereld bekend én worden zijn creaties wereldwijd gedragen. Christian Dior kan zelf maar kort van zijn succes genieten, doordat hij op jonge leeftijd overlijdt. Maar hoewel hij slechts tien jaar aan het roer heeft gestaan van Maison Dior, heeft zijn werk tot op de dag van vandaag grote impact.

Maison Christian Dior, Avenue Montaigne, Parijs, publicatie Dior Parijs. Collectie Kunstmuseum Den Haag

De Dior spirit

“In December 1946, as a result of the war and uniforms, women still looked and dressed like Amazons. But I designed clothes for flowerlike women, with rounded shoulders, full feminine busts, and hand-span waists above enormous spreading skirts”, zo is te lezen in de memoires van Christian Dior.  Het is treffend dat deze collectie de geschiedenis is ingegaan als de ‘New Look’.

De New Look is een van de meest nagevolgde modesilhouetten ooit, maar ook in de jaren hierna weet Dior de wereld te verrassen met nieuwe modelijnen, zoals de Zigzag-lijn (1948), de H-lijn (1954) en de A-lijn (1955). Christian Dior heeft 22 succesvolle en invloedrijke collecties gepresenteerd. Het modehuis groeit, er volgen dependances in New York en Londen, en licentieovereenkomsten met modehuizen in diverse landen. Niet alleen coutureklanten houden van Diors prachtige ontwerpen; wereldwijd beïnvloedt hij met zijn modelijnen de garderobe van miljoenen vrouwen. Zijn unieke, nog altijd inspirerende nalatenschap staat centraal in DIOR – A New Look.

Links: Maria Grazia Chiuri voor Dior, Avondjurk, haute couture collectie herfst/winter 2021, collectie Dior Héritage, Parijs.

Rechts: Christian Dior, Avondjurk 'Francis Poulenc', haute couture collectie lente/zomer 1950, collectie Dior Héritage, Parijs (Héritage reproductie).

Foto's: Viviane Sassen voor kunstmuseum Den Haag

Dior Vrouwen

De titel van deze modetentoonstelling verwijst niet alleen naar de iconische, vrouwelijke New Look, maar ook naar de huidige tijd waarin het gedachtegoed van de oprichter voortleeft. Maria Grazia Chiuri heeft zich uitvoerig verdiept in Christian Diors visie en het DNA van het modehuis, maar ontwerpt voor de vrouwen van nu. “If Dior is about femininity, then it is about women. And not about what it was to be a woman 50 years ago, but to a woman today”. Haar eerste ready-to-wear collectie in 2016 is veelzeggend: de klassieke New Look vormt de basis, maar in combinatie met een eenvoudig T-shirt met daarop de slogans ‘(Dio)Revolution’ en ‘We should all be feminists’, geïnspireerd op het gelijknamige essay van Chimamanda Ngozi Adichie. De Creative Director werkt graag samen met vrouwelijke kunstenaars. Isabella Ducrot heeft bijvoorbeeld de enscenering voor de Dior spring-summer 2024 haute couture show verzorgd, en Shakuntala Kulkarni bedacht de unieke scenografie voor het Dior autumn-winter 2024-2025 ready-to-wear defilé. In het verlengde daarvan heeft Kunstmuseum Den Haag de Nederlandse fotografe en beeldend kunstenaar Viviane Sassen gevraagd speciaal voor deze tentoonstelling een fotoserie te maken, in samenwerking met Dior.

Bijzondere vriendschappen

Actrice Marlène Dietrich hulde zich zowel privé als in films graag in Dior. Sterker nog, ze legde bij verschillende films de eis op tafel dat ze gekleed wilde worden door Dior. Voorafgaand aan de opnames voor Stage Fright zei ze stellig tegen Alfred Hitchcock: “No Dior, no Dietrich”. En zo zijn er vele andere beroemdheden die geassocieerd worden met Dior, waaronder Grace Kelly, prinses van Monaco. In DIOR – A New Look staan echter niet alleen beroemde vrouwen in de spotlights, er is ook aandacht voor de vele vrouwen die achter de schermen zoveel werk hebben verzet. 

Marlene Dietrich gekleed in mantelpak 'Acacias' door Christian Dior, haute couture collectie lente/zomer 1949, gedragen in film 'Stage Fright'(Alfred Hitchcock, 1950); pak is ingekleurd op de foto. Foto: ANP Photo / Everett Collection / Everett Col

Frisse blik

DIOR – A New Look werpt een frisse blik op het couturehuis en toont ontwerpen van Christian Dior zelf en van zijn opvolgers Yves Saint Laurent, Marc Bohan, Gianfranco Ferré, John Galliano, Raf Simons en Maria Grazia Chiuri. De centrale verhaallijn is de dialoog tussen het werk van founding father Christian Dior en Maria Grazia Chiuri. De gedurfde, eigen en vooruitstrevende stijl van beide ontwerpers is impactvol en sluit perfect aan bij de tijdgeest. Met hun statement looks hebben ze het couturehuis beiden een frisse ‘New Look’ gegeven.

Alleen te zien in Den Haag

De tentoonstelling DIOR – A New Look is geïnitieerd en bedacht door het Kunstmuseum en was nog niet op andere locaties te zien. Ontwerpen uit de collectie van Kunstmuseum Den Haag worden aangevuld met uitzonderlijke bruiklenen van Dior Héritage, en ook van Palais Galliera (Musée de la Mode de la Ville de Paris) en andere (privé)collecties in België, Duitsland, Italië, Monaco en de Verenigde Staten. Een bijzonder element is bovendien de toevoeging van Dior costume jewellery, afkomstig van een van de grootste particuliere verzamelingen ter wereld. Een selectie tekeningen, schetsen en iconische foto’s maakt het geheel af.

De inrichting van de tentoonstelling wordt verzorgd door art director Maarten Spruyt. Bij de tentoonstelling verschijnt een Nederlandstalige catalogus en een kinderkunstboek door Annemarie van Haeringen over de jonge Christian Dior. Direct bij de tentoonstellingszalen richt het museum voor de eerste keer een pop-up shop in, waar bezoekers diverse items kunnen aanschaffen als herinnering aan DIOR – A New Look. 

Deze tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt door Nationale-Nederlanden en het Blockbusterfonds. 

Quote

Uitgaan nu.nl

22 november 2024

Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

e-Matching