De Nachtwacht, het klimaat niet. - NLMagazine/Amsterdam, bank en musea, ING fossiele financier - Op zaterdag 18 mei, Internationale Museumdag, overhandigt advocaat Bénédicte Ficq de petitie "Rijks zegt NEE" aan het management van het Rijksmuseum.
Deze petitie met ruim 5.400 handtekeningen roept op tot het beëindigen van de sponsorrelatie met ING Bank, de grootste Nederlandse financier van de fossiele industrie. De petitie benadrukt de noodzaak voor culturele instellingen zoals het Rijksmuseum om leiderschap te tonen en hun verantwoordelijkheid te nemen in de klimaatcrisis.
ING not impressed
ING slaat waarschuwingen van IPCC-wetenschappers en andere klimaatexperts in de wind. Uit het maandag verschenen rapport Banking On Climate Chaos blijkt dat ING sinds 2016 (dus ná het Parijsakkoord) maar liefst 100 miljard dollar in olie, kolen en gas heeft gepompt (link). De petitie is een initiatief van Fossielvrije Vrienden van het Rijksmuseum, in samenwerking met Fossielvrij NL.
Else de Jonge van Fossielvrije Vrienden van het Rijksmuseum
“Het Rijksmuseum koestert het verleden, maar laat zich sponsoren door een bank die zeer nonchalant met onze toekomst omspringt. In gesprek met ons zei de directie van het Rijks neutraal te willen zijn in politiek-maatschappelijke kwesties. Maar is het neutraal om de naam van ING op je gebouw te plakken? Ik vind van niet.”
Advocaat Bénédicte Ficq
"Het Rijksmuseum toont ons de “schone kunsten’ uit het heden en verleden. Gelijktijdig accepteert zij grote giften van een bank, de ING, die er alles aan doet om onze toekomst juist niet ‘schoon’ te laten zijn, om die toekomst te verpesten. De sponsor geeft de fossiele industrie immers onverantwoord veel financiële ruimte waardoor de klimaatcrisis alleen maar groter wordt.
Iedere branche zal moeten bijdragen aan het halen van de klimaatdoelen, aan het beteugelen van de klimaatcrisis. Voor de culturele sector ligt er in verband hiermee een grote verantwoordelijkheid bij de keuze van hun sponsoring. De miljoenen bezoekers van musea en theaters zien immers iedere dag het logo van de sponsor in het gebouw, op hun kaartje of op hun website. Daarmee koopt de sponsor zijn reclame en legitimeert de sponsor zichzelf via de goede naam van de gesponsorde.
Het Rijksmuseum kiest er zelf voor haar naam te verbinden aan een sponsor als ING, een bank die miljarden leent aan de fossiele reuzen, een bank die de klimaatchaos vergroot, een bank die niet gekoppeld zou moeten worden aan ons Rijksmuseum dat staat voor ‘schone’ kunst en duurzaamheid."
De bijdrage van ING is naar schatting nog geen 1% van de totale begroting van het Rijksmuseum, dus de sponsoring is voor ING belangrijker dan voor het Rijks. Als het museum de sponsorrelatie verbreekt, bevindt het zich in goed gezelschap: het Van Goghmuseum, NEMO, het Concertgebouworkest en Eye Filmmuseum braken al met een fossiele sponsor (Shell en KLM). En buiten de cultuursector heeft Natuurmonumenten de sponsorrelatie met ING al verbroken.
Details van het evenement
- Datum en tijd: 18 mei vanaf 14.00 uur, overhandiging petitie door advocaat Bénédicte Ficq tussen 14.30 en 14.45 uur
- Locatie: Museumstraat 1, Amsterdam; precieze locatie de Rijksmuseumpassage, voor de tunnel aan de kant van de ingang van het museum, (google maps link naar locatie)
- Programma:
- Muzikaal optreden door het Klimaatactiekoor.
- Speech door Bénédicte Ficq, die zorgen uit over klimaatverandering en de rol van kunst en cultuur in deze wereldwijde strijd.
- Er zal een grote banner hangen met dezelfde afbeelding als bovenaan dit persbericht (De Nachtwacht, het klimaat niet).