NLMagazine, Literatuur - Van Star Trek en Taylor Swift tot LEGO: tegenwoordig hebben merken en beroemdheden miljoenen volgers. Deze actieve gemeenschappen zijn steeds meer in opkomst.
Bijna iedereen is wel fan van iets. Fanfictie, cosplay en TikTok-dansjes: het zijn allemaal uitdrukkingen van een specifieke passie en levensstijl. Wat is de waarde van fandom voor onze mediacultuur?
In Leven als fan onderzoekt Nicolle Lamerichs wat het betekent om een fan te zijn. Vanuit een mediawetenschappelijk perspectief maakt Lamerichs duidelijk wat fans motiveert, hoe ze hun culturen inrichten en wat hun impact is op de maatschappij. Dit boek is een toegankelijke inleiding in fandom, vol met prikkelende voorbeelden en met vragen die ook kunnen helpen om jouw eigen leven als fan vorm te geven.
'Of je nu zelf een fan bent of niet, dit boek biedt een interessante inkijk in alles wat met fan-zijn te maken heeft. Een absolute aanrader!'
– Melissa van Dutchbookdragon
'Het leven als fan is behoorlijk complex. Nicolle Lamerichs put uit haar rijke ervaring als fan én onderzoeker en beschrijft hoe je fandom kunt navigeren'
– Roderick Leeuwenhart, science fiction auteur
Over de auteur
Nicolle Lamerichs is Hogeschoolhoofddocent in Creative Business aan Hogeschool Utrecht. Ze is gespecialiseerd in mediacultuur en fan studies en onderzoeker op het gebied van media en fanculturen. Eerder schreef ze Productive Fandom: Intermediality and Affective Reception in Fan Cultures.
Titel: Leven als fan;
Pubdate: 28 mei;
Uitgever: Mazirel Pers;
Paperback, 200 pagina’s;
ISBN 9789464560251.