NLMagazine/Tilburg, Onderwijs & wetenschappen - In de wereld van het hoger onderwijs is het van cruciaal belang om jezelf duidelijk te positioneren en te profileren. Voor Fontys Hogeschool voor de Kunsten was dit niet anders.
Recentelijk heeft deze prestigieuze instelling besloten om zijn naam te veranderen naar Fontys Academy of the Arts. Herma Tuunter, adjunct-directeur, die nauw betrokken is bij deze transitie, deelt haar inzichten.
Volgens Herma was de naamswijziging niet alleen een reactie op de overkoepelende merkstrategie van Fontys, maar ook een kans om dieper in te gaan op de profilering van het kunstinstituut. “Wij waren van mening dat wij als kunstinstituut te weinig uit de verf kwamen in vergelijking met onze concullega’s op gebied van profilering en onze visuele identiteit,” benadrukt ze.
Internationale zichtbaarheid
De internationale zichtbaarheid speelt ook een cruciale rol in deze beslissing. Hoewel sommige opleidingen van Fontys Hogeschool voor de Kunsten al internationale erkenning genoten, bleek uit onderzoek dat de school als geheel meer kon doen om haar internationale bereik te vergroten.
De nieuwe naam, Fontys Academy of the Arts, biedt niet allen een betere internationale herkenning en niveau-aanduiding, maar geeft ook een eigen identiteit aan het instituut. Herma benadrukt: “Het is echt tof! Onze website moet nog aangepast worden, maar bij de afgelopen open dag was alles al in onze eigen stijl. Je merkt gelijk het verschil in de school.”
Uitdagingen
De naamsverandering bracht echter ook uitdagingen met zich mee, met name de aanpassingen in de benamingen van de opleidingen. Herma legt uit dat het nu natuurlijker is om als instituut academie te heten, terwijl de individuele opleidingen nu als opleiding worden aangeduid. “Dat maakt het veel logischer en zo maken we onze naam waar,” voegt ze toe.
Over de toekomst zegt Herma: “Het is een kans geweest in het hele positioneringsverhaal van de kunsten, dat was echt een issue. Mensen moeten er misschien best even aan wennen, maar ik denk dat ze er snel vertrouwd mee zijn.”
Nieuwe visuele identiteit
De nieuwe visuele identiteit, die nog wordt uitgerold, wordt door Herma beschreven als “echt tof” en “als een verfrissende uitstraling voor het instituut”. Ze benadrukt ook het belang van interdisciplinair werken en de unieke positie van Fontys Academy of the Arts als een kunstinstituut met 10 bachelors en 6 masters onder één dak . “Bij ons loopt het allemaal door elkaar heen en ze kunnen ook projecten met elkaar doen.
Eén van de belangrijke dingen in de kunsten is momenteel interdisciplinair werken. Hier maak je dat vanaf het eerste moment dat je binnen komt mee. Je ontmoet andere studenten van andere disciplines waarmee je kunt samenwerken in je performance. We hebben in het eerste jaar een themaweek waar alle studenten door elkaar heen een programma volgen, daar ontstaan al vriendschappen voor de rest van de vier jaar.”
Herma sluit af met een uitnodiging aan de lezers: “Kom eens kijken wat onze studenten doen op Instagram of in de stad. Het maakt de stad ook enorm levendig! Buitenstaanders zeggen vaak Tilburg is lelijk, maar Tilburg heeft rafelrandjes. Bij die rafelrandjes gebeurt van alles. We zijn gewoon een interessante stad. Er gebeuren veel culturele dingen. Tilburg is een makerstad en daar leveren wij een bijdrage aan. Dat maakt dat de stad fijn is om in te wonen en werken.”
Bron: Tilburg.com