NLMagazine/Amsterdam, Verkeer & Vervoer - De aanlegplaats voor de ponten op NDSM is na 10 jaar aan vervanging toe. In 2014 is een tijdelijke drijvende aanlegplaats gemaakt die bestaat uit 2 boten die aan elkaar en aan de vaste kade vastzitten. We gaan deze nu vernieuwen. We maken op dezelfde plek een definitieve aanlegplaats die uit 1 deel bestaat, zodat hij minder beweegt.
De aanlegplaats op NDSM wordt gebruikt door de ponten tussen Centraal Station en NDSM en door de ponten tussen Pontsteiger en NDSM.
Mogelijkheid voor laadpunten
Voordeel van de nieuwe aanlegplaats is ook dat we hier uiteindelijk laadpunten voor elektrische ponten kunnen maken. Alle nieuwe ponten die we laten bouwen, varen namelijk elektrisch. De eerste elektrische ponten gaan in 2026 van en naar het IJplein varen. Daarna volgt het Buiksloterwegveer. Uiteindelijk worden ook de ponten van en naar NDSM elektrisch.
Op een andere plek bouwen
We laten de nieuwe aanlegplaats ergens anders in elkaar zetten. Als hij klaar is, halen we de 2 boten die er nu liggen weg en varen we de nieuwe aanlegplaats naar NDSM. Daarna leggen we hem op de juiste plek. Op deze manier onderbreken we de dienstregeling van de ponten zo min mogelijk.
Planning
We verwachten dat de nieuwe aanlegplaats begin 2025 klaar is. Voor we hem gaan plaatsen, informeren we reizigers over de gevolgen voor hun reis.
Vaste kade blijft hetzelfde
We maakten in 2014 eerst een tijdelijke drijvende aanlegplaats omdat de kade op het vaste land nog niet definitief was. Hierdoor wisten we ook nog niet precies op welke plek de uiteindelijke aanlegplaats kon komen. De vaste kade is pas geleden definitief ingericht. Daarom kunnen we de drijvende aanlegplaats nu ook aanpakken.
Bruggen
Stadsdeel Noord groeit. Er komen steeds meer bewoners en bezoekers. Velen van hen maken gebruik van de ponten. Om van en naar Noord te reizen, zijn daarom uiteindelijk meer ponten nodig. Maar er zit een grens aan wat het pontensysteem aankan. Om ervoor te zorgen dat iedereen in de toekomst veilig over het IJ kan blijven reizen, moeten we meer doen. We bouwen daarom ook 2 bruggen over het IJ: een Oostbrug aan de oostkant van de stad, een Westbrug aan de westkant van de stad. We beginnen met het bouwen van de Oostbrug, de Westbrug volgt enige jaren daarna.