Met Beau travail en Chocolat voor het eerst in de Nederlandse bioscoop - NLMagazine/Amsterdam, Film, Kunst, Cultuur - In Eye Filmmuseum is van 29 februari t/m 20 maart een omvangrijk retrospectief te zien rond Claire Denis, een van de belangrijkste filmmakers van Frankrijk.
Claire Denis onderzoekt in haar films de gevolgen van kolonialisme en het gevoel een buitenstaander te zijn, met bijzondere aandacht voor familiale spanningen, sensualiteit, verlangen en het lichaam. Met nieuw gerestaureerde films, waarvan Chocolat (4K) en haar meest gewaardeerde film Beau travail (4K) voor het eerst in de Nederlandse bioscoop te zien zijn.
Claire Denis – Trouble-Making Magic, 29 februari – 20 maart 2024, Eye Filmmuseum, IJpromenade 1, Amsterdam, eyefilm.nl/clairedenis. Chocolat en Beau travail vanaf 22 februari landelijk en in Eye te zien
Setfoto van 35 Rhums, met links acteur Alex Descas en rechts Claire Denis.
Claire Denis (1948) groeide op in verschillende landen in West-Afrika en is een van de belangrijkste filmmakers in Frankrijk. Ze is een inspiratie voor een hele nieuwe generatie regisseurs, met bewonderaars als Barry Jenkins (Moonlight), Charlotte Wells (Aftersun), Andrea Arnold (Fish Tank) en Pedro Almodóvar (Strange Way of Life). Ze werkte als assistent-regisseur bij onder andere Jim Jarmusch en Wim Wenders en regisseerde daarna korte films, documentaires en speelfilms zoals Chocolat (1988), Beau travail (1999) – volgens Sight & Sound en IndieWire een van de beste films aller tijden, 35 Rhums (2008), High Life (2018) met Robert Pattinson en Stars at Noon (2022).
Veel films van Denis draaien om obsessie, verlangen, geweld, seks en het lichaam. Haar personages weigeren slachtoffer te zijn en omarmen de eenzaamheid te midden van chaos. Haar films, vaak met hypnotiserende muziek van Tindersticks, zijn in hoge mate fysiek en sensueel, vol erotische spanning. De films van Denis hebben zelden een afgerond verhaal, waarbij de film om meerdere personages en verhaallijnen heen cirkelt – mensen die vaak buiten de samenleving staan. Haar eigenzinnige beeldtaal laat ruimte voor tegenstellingen en onverwachte verbanden.
“Voor mij is het monster onzichtbaar. Als er een kleine rode draad door al mijn werk loopt, is het dat het kwaad nooit het andere is, alles zit binnen en nooit buiten”, aldus Claire Denis
Als filmmaker heeft Claire Denis altijd op instinct gehandeld. Haar werk is verre van gekunsteld en komt vaak tot stand via een proces van los, improviserend werk met haar acteurs. Ze groeide zo uit tot een filmmaker met een volstrekt eigen signatuur. Toch zijn haar eerdere films zelden te zien in de filmtheaters, ook op streamingplatforms ontbreken ze vaak. Eye brengt daar verandering in met een zaalprogramma waarbij deels is geput uit de (35mm)-collectie.
Digitale restauraties
Het filmprogramma bevat meerdere nieuwe restauraties, onder andere van Chocolat, S’en fout la mort en Trouble Every Day. Eye brengt Chocolat vanaf 22 februari 2024 in de landelijke filmtheaters. Vanaf 22 februari is ook de 4K-restauratie van Beau travail (1999) landelijk te zien. Beide films zijn nog niet eerder uitgebracht in Nederland. Beau travail wordt nu gedistribueerd door Bantam Film.
Filmprogramma
Chocolat (1988, 105’) 4K-restauratie
S’en fout la mort (1990, 91’) 4K-restauratie
Nénette et Boni (1996, 103’) 35mm
Beau travail (1999, 92’) 4K-restauratie
Trouble Every Day (2001, 102’) 4K-restauratie
Vendredi soir (2002, 90’) 35mm
L’intrus (2004, 130’) 35mm
35 Rhums (2008, 100’) 35mm
White Material (2009, 106’) 35mm
Les salauds (2013, 100’) 4K-restauratie
High Life (2018, 110’) 2K DCP
Eye vertoont ook twee titels die Denis hebben geïnspireerd: Banshun / Late Spring (Yasujiro Ozu, 1949, 108') en Suddenly Last Summer (Joseph L. Mankiewicz, 1959, 114').