NLMagazine/Amsterdam Kunst & Cultuur - Graag vieren we ons tiende seizoen dit najaar zowel in de galerie als op PAN Amsterdam. Geïnspireerd door onze kunstenaars, die in verschillende velden werkzaam zijn, gaan we door met een podium bieden aan kunst in de context van innovatie en geschiedenis.
Light in Its Own Language
Fotografie van Amanda Means en schilderijen van Beppie Gielkens
www.merchanthouse.nl
3 november 2023 – 18 februari 2024
Opening: vrijdag 3 november, 19:00-21:00
Amanda Means
‘Light in Its Own Language’ presenteert de gevierde New Yorkse fotograaf Amanda Means, met haar eerste tentoonstelling in Amsterdam, en Beppie Gielkens, een Nederlandse schilder, met haar recente visionaire werk. Beiden nemen licht als onderwerp en bieden nieuwe manieren om te verwoorden hoe licht werkt in de kunst, wat het kan betekenen, en wat kunst kan overbrengen door licht te vangen.
Amanda Means is bekend om haar zwart-witte gelatine zilverdrukken met een tastbare materialiteit. Door licht te projecteren op lichtgevoelig papier, in combinatie met de kwaliteit van haar afdruktechnieken, weet ze de kracht van licht te vangen en krijgen haar series een fotografische identiteit met betrekking tot de relatie tussen licht en niet-licht. Met de omkering van licht en donker in het beeld, laten haar verfijnde afdrukken de aandacht verschuiven naar wat buiten het zicht is. Dit werkt uitzonderlijk sterk in haar series van alledaagse voorwerpen, zoals de gloeilampen en de waterglazen met luchtbellen en ijs die nu in TMH te zien zijn.
Beppie Gielkens reisde van het noorden van Nederland helemaal tot Egypte om de diepste nachthemel en de meest intense, vurige kleursensaties overdag te kunnen vinden. Deze kleuren definiëren de raadselachtige figuren in haar vroegere werk, dat de pracht van antieke kunstwerken en hun weerslag in alledaagse voorwerpen vastlegt. In haar recentere werk haalt ze de figuratie weg, maar behouden haar kleuren hun beeldende kracht. Vervat in een patroon van schuine lijnen en vormen worden ze dynamisch en levensecht. Met eenzelfde kracht als de afdrukken van Means, weten de schilderijen van Gielkens bij TMH te verrassen door hun aangrijpende inhoud en de suggesties van een associatieve beeldenwereld.
Het werk van Means is in wezen fotomechanisch en dat van Gielkens handgeschilderd. Wat in de gezamenlijke expositie opvalt is niet de tegenstelling tussen deze classificaties, maar dat in de praktijk van beiden een belangrijke nadruk ligt op de rol van licht met betrekking tot het maken van series als een artistieke strategie.
In plaats van overtolligheid en overvloed te bespotten, wat de drijvende kracht achter Pop Art was, of het ophemelen van de unieke uitdrukking, wat de Expressionistische kunst definieert, gebruiken Means en Gielkens het herhalen van vormen om subtiele verschillen in gedaantes te accentueren. Ze vestigen de aandacht op het alledaagse in het bijzondere en waardevolle, en sporen op wat anders verloren dreigt te gaan. Door de magische uitwerking van het licht vast te leggen in het poëtische effect van hun kunst, zeggen Gielkens en Means iets dat dwingend en actueel is: hun viering van het licht wordt een reflectie op de manieren van, en een herinnering aan de noodzaak van nagedachtenis en bescherming.
Over de kunstenaars
Amanda Means (1945, US) is afgestudeerd aan Cornell University en SUNY Buffalo, en was Guggenheim Fellow in 2017, toegekend voor haar bijdrage aan de hedendaagse fotografie. Ze heeft veel geëxposeerd en haar werk is opgenomen in talrijke collecties, waaronder het Whitney Museum of American Art; het San Francisco Museum of Modern Art; het Cleveland Museum of Art; het Los Angeles County Museum of Art; het Museum of Fine Arts in Boston; en het MIT List Visual Arts Center. Ze is een meesterlijke zwart-witdrukker en heeft gedrukt voor onder meer Robert Mapplethorpe, Roni Horn, Francesca Woodman en Petah Coyne. Ze heeft geschreven voor Bomb Magazine en is Trustee van de John Coplans Trust. Na 35 jaar in New York te hebben gewoond, verhuisde ze in 2007 naar Beacon (NY).
Beppie Gielkens (1942, NL) had de eerste solotentoonstelling van haar schilderijen in Maastricht in 1971, kort na haar afstuderen aan de Jan van Eyck Academie. Uniek voor een jonge westerse vrouw in de jaren tachtig kreeg ze artistieke bekendheid in Egypte, met solotentoonstellingen in de Fine Arts Gallery / Cairo Opera House in 1989 en de Mashrabia Gallery in 1994. Ze bleef regelmatig solotentoonstellingen houden bij Nederlandse galerieën en werd opgenomen in museumshows van het Fries Museum in Leeuwarden, en Museum Belvédère in Heerenveen. Al in het eind van de jaren tachtig definieerde kunstschrijver Huub Mous haar werk als een ‘intuïtieve drang om te herschikken en te ordenen, in een nieuwe samenhang’. In 1979 verhuisden Gielkens en haar man, kunstenaar André de Jong, naar Friesland, waar ze zelfstandige ateliers oprichtten.
PAN Amsterdam (Stand F)
Met Sylvie Bonnot, Beppie Gielkens, Zhu Hong, André de Jong, André Stempfel, Mary Sue, Elsa Tomkowiak
www.pan.nl
18 november t/m 26 november
Over The Merchant House
The Merchant House presenteert hedendaagse kunstprojecten gefinancierd door de verkoop van kunst. Ieder project, samengesteld door de oprichter en artistiek directeur Marsha Plotnitsky, omvat naast een uitgebreide tentoonstelling ook culturele en onderzoeksgerichte evenementen en een verzorgde catalogus of kunstenaarsboek.
TMH zette internationale en Nederlandse vernieuwers in de schijnwerpers, zoals John Coplans, André de Jong, Beppie Gielkens, Hilarius Hofstede, Craigie Horsfield, Rini Hurkmans, Dennis Oppenheim, Henk Peeters, Pino Pinelli, Judit Reigl, Carolee Schneemann, Jan Schoonhoven, André Stempfel en Leo Vroegindeweij, maar ook jong talent, waaronder Sylvie Bonnot, Kokou Ferdinand Makouvia, Mary Sue, Elsa Tomkowiak, Mengzhi Zheng en Zhu Hong. Sinds de opening in een historisch grachtenpand in 2013 is TMH uitgegroeid tot een moderne versie van de Nederlandse traditie van de koopman—een levendige en openbare kunstruimte.