15
Sun, Sep

Cultuur Uitgaan Entertainment Media Lifestyle
Typography

NLMagazine/Amsterdam Innovatie - De monumentale brug Bullebak (brug 149) is terug. Deze brug uit 1890 in de Marnixstraat, over de Brouwersgracht, is helemaal vernieuwd en kan weer minstens 100 jaar mee. Het technisch ingewikkelde werk duurde 3 jaar. Vanaf 4 september rijdt al het verkeer weer over deze prachtige brug. De binnenkant van de brug is helemaal nieuw. Het uiterlijk van de brug is ook opgeknapt, maar ziet er vrijwel hetzelfde uit.

Wat hebben we gedaan?
De oude houten funderingspalen zijn vervangen door stalen palen.
De oude brugkelders van staal zijn gesloopt en vervangen door nieuwe kelders van beton. Deze kunnen lang mee. En geven minder geluidsoverlast.
De oude, beweegbare brugdelen zijn vervangen.
Het natuursteen en de gietijzeren onderdelen van de brug zijn gerestaureerd.
De brugbediening gaat nu elektrisch.
Het was een technisch moeilijke operatie, omdat de brug omringd is door kwetsbare kademuren, veel kabels en leidingen en bebouwing.

Beweegbare delen
De Bullebak opent en sluit met 2 beweegbare delen. Er zijn nog maar 2 andere van deze zogeheten ‘dubbele basculebruggen’ (het dek opent haaks op de rijrichting, met contragewichten die in de brugkelders zakken) in de stad: de Hogesluis en de Nieuwe Amstelbrug.
Mooie uiterlijk is gebleven
Omdat de Bullebak een gemeentelijk monument is, is het uiterlijk van de brug ongeveer hetzelfde gebleven. De gietijzeren hekken en natuurstenen brughoofden zijn zorgvuldig opgeknapt en teruggeplaatst.

Hoezo Bullebak?
De naam Bullebak komt uit een 17e-eeuwse legende over een waterspook. Het spook woonde op de grachten van de Jordaan. Bij storm bulderde hij stevig en trok nietsvermoedende kinderen die op de kades te dicht bij het water speelden mee het water in. De Bullebak was de schrik van Amsterdam.