NLMagazine Fiets/Verkeer & Vervoer - De hoeveelheid wetenschappelijke publicaties over fietsveiligheid is het afgelopen decennium ruim verdriedubbeld. De belangrijkste en meest ontwikkelde thema’s zijn ernst van ongevallen en het fietsnetwerk.
Het wetenschappelijke journal Accident Analysis en Prevention publiceerde deze maand een literatuurstudie van de universiteit van Napels naar fietsveiligheidsonderzoek in de periode 2012-2021. De onderzoekers selecteerden 1066 artikelen van 171 verschillende bronnen, zoals wetenschappelijke tijdschriften, boeken en congressen. Ze analyseerden deze met bibliometrische methoden om onder meer inzicht te krijgen in de belangrijkste thema’s en in waar en door wie onderzoek naar fietsveiligheid wordt gedaan.
Uit de resultaten bleek dat e-fiets, gedrag en ernst van ongevallen het meest voorkwamen als trefwoorden die de auteurs zelf aan de artikelen hadden meegegeven. Daarna volgden risico, kwetsbare weggebruiker, voetganger, helm, deelfiets, fietsnetwerk en kruispunt. Een analyse van het belang van thema’s afgezet tegen de ontwikkeling van het onderzoek leverde ernst van het ongeval en fietsnetwerk op als onderwerpen met het grootste belang en de grootste mate van ontwikkeling. Belangrijke thema’s die nog minder ontwikkeld zijn in het onderzoek waren onder meer e-fiets, helm en deelfiets.
Het aantal publicaties over fietsveiligheid is in het afgelopen decennium toegenomen van 48 naar 169. Van de tien meest productieve landen op het gebied van fietsveiligheidsonderzoek staan de Verenigde Staten met 257 van de 1066 publicaties ruim bovenaan, voor China, Australië, Canada, Nederland, Zweden, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Italië en Noorwegen.
Onderzoeksinstituten uit de Verenigde Staten werkten ook het meest samen: bij bijna een kwart van de publicaties zijn ook auteurs uit andere landen betrokken.
Nederland, met 53 publicaties het eerste Europese land in het lijstje, werkte in 5 procent van de gevallen samen met andere landen. Bij de meeste publicaties is de Technische Universiteit Delft en/of Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid betrokken. De cijfers van Zweden en Duitsland zijn vergelijkbaar met die van Nederland.
Bron: Fietsberaad