NLMagazine Cultuur - Dinsdag 1 februari in de Goudse Schouwburg: Hoe ik talent voor het leven kreeg, de succesvolle, groots opgezette theatervoorstelling met acteurs, muzikanten en tientallen nieuwkomers naar de bestseller van Rodaan Al Galidi. Floris van Delft regisseert deze productie van theatergezelschap WAT WE DOEN, in samenwerking met het Amsterdams Andalusisch Orkest, George & Eran Producties, ICK Amsterdam, de Meervaart en NewBees.
Vijf acteurs, vijf muzikanten en tientallen nieuwkomers met een vluchtverleden vertellen het indringende en humoristische verhaal van Semmier Kariem, een jongeman die asiel aanvraagt in Nederland. Semmier, gespeeld door Gouden Kalfwinnaar George Tobal, droomt van een nieuw leven, maar het AZC wordt voor hem een bijna magisch dorp waar hij eindeloos wacht. Op een rauwe en verrassend grappige manier schetst Rodaan Al Galidi een beeld van het asielbeleid en ook van de Nederlandse samenleving. Door de ogen van Semmier wordt het publiek meegenomen in de levens van de mensen die er wonen en werken. Ze proberen vaak het goede voor zichzelf en anderen te doen, maar raken soms hopeloos verstrikt in het systeem.
WAT WE DOEN, het Amsterdams Andalusisch Orkest, George & Eran Producties, Meervaart en ICK Amsterdam bundelen hun krachten en verbeelden het AZC als een dorp met eigen wetten en regels. Samen met tientallen spelers met een vluchtverleden, die het verhaal van Semmier zelf op hun eigen manier aan den lijve hebben ondervonden, vertellen zij dit aangrijpende verhaal in het theater. Het doel is dat de voorstelling ook tot ontmoetingen tussen ‘nieuwe’ en ‘oude’ Nederlanders kan leiden.
Hoe ik talent voor het leven kreeg ging begin 2020 met veel succes in première. Publiek en pers waren enthousiast over deze groots opgezette voorstelling in regie van Floris van Delft, waarin theater, muziek en dans samenkomen. Veel zalen waren reeds uitverkocht toen de tournee door COVID-19 vroegtijdig moest worden stopgezet. Nu komt de voorstelling naar het veelgeprezen boek van Rodaan Al Galidi, terug naar de theaters.
Reviews
1. ‘Aan de emotionele lading van deze geïnspireerde voorstelling ontkom je niet.’ ★★★★ – NRC
2. ‘Ontroerende inkijk in het asielzoekerscentrum.’ ★★★★ - Scènes
3. ‘Ontroerend, geestig, hartverscheurend, intrigerend, boosmakend, heftig en licht tegelijk.’ ★★★★
Dagblad van het Noorden