NLMagazine Verkeer & Vervoer - Tot 2020 namen de files elk jaar toe. De coronapandemie zorgde ervoor dat het veel rustiger was op de weg. Is nieuw asfalt aanleggen nog wel nodig, nu thuiswerken deels blijft?
“Voor Noord-Holland zijn 2 dingen heel belangrijk: het Hoogfrequent Openbaar Vervoer en de doorfietsroutes. Hier is veel winst te behalen. Door corona durfden we tijdelijk de treinen niet meer in, maar die zijn alweer aardig vol. Toch is er nog veel werk. Tussen Haarlem en Alkmaar rijdt nu alleen een stoptrein. Reizigers stappen daarom nog vaak in de auto, waardoor er op de A9 nog veel lokaal verkeer is. Dat helpt natuurlijk niet bij de doorstroming van het verkeer en daar heeft vooral het vrachtverkeer er veel last van.
Daarnaast is thuiswerken een goede oplossing. Door corona hebben we geleerd dat het kan. We hebben het lange tijd zonder files gedaan en zijn dus flexibeler dan we dachten. Om files te voorkomen, moeten we veel slimmer omgaan met ‘hoe’ we met elkaar werken en ‘wanneer’ we ons verplaatsen. Vooral in het ‘wanneer’ zit nog wat rek. Als we het hebben over bereikbaarheid en reistijd dan baseren we ons op de spits. Ook de roep om meer asfalt is hierop gebaseerd. Maar met thuiswerken kun je het reizen veel beter spreiden. Het spreiden en mijden is goed te doen.
We moeten nieuw gedrag, zoals buiten de spits reizen, normaal maken. 50% van de mobiliteit wordt veroorzaakt door het werk. Om daar een klap te maken, werken we aan een landelijke werkgeversaanpak. In de coalitie ‘Anders Reizen’ zitten we met 75 van de grootste bedrijven in Nederland om tafel om mobiliteit te verduurzamen. Het gaat over zakelijke reizen, maar ook over het woon-werkverkeer. We delen informatie en stellen actieplannen op. Zo proberen we als Natuur & Milieu iedereen bewust te maken van de alternatieven.”
Peter Soonius
Programmaleider mobiliteit bij Natuur en Milieu Noord-Holland