24
Sun, Nov

Cultuur Uitgaan Entertainment Media Lifestyle
Typography

NLMagazine Cultuur & Uitgaan - Het eerste dat Jeroen Postma, directeur van het snelgroeiende Qurios vakantieparken, doet als zijn bedrijf weer een nieuwe locatie gaat ontginnen, is kijken naar de geschiedenis en de identiteit van de plek. “Aan dat verhaal hangen we alles op. Het ontwerp van de huisjes, de inrichting, de materialen en zelfs de terreinverlichting. Alles zoveel mogelijk duurzaam.”

Een mooie klant voor zowel de ontwerpers van RH Interieurs (dat zich laat voorstaan op maatwerk en MVO) als duurzame voorloper Forbo Flooring, dat bijvoorbeeld haar Marmoleum Cocoa vloeren levert aan Qurios. In deze CO2-neutraal geproduceerde vloer zijn cacao-schillen, een restproduct van de koffie-industrie, geupcycled. Dat sloot ook mooi aan bij het koffie-thema, dat Postma voor het park in Zandvoort bedacht.  


Het directe vakantiegevoel

Qurios probeert de dingen anders te doen. Postma: ‘Waarom tref je in een hotel een opgemaakt bed aan en in een gemiddeld vakantiepark een plastic pakketje met lakens op het matras? Bij ons begint de vakantie meteen in plaats van dat je eerst het bed moet opmaken.’ Het bedrijf begon vijf jaar geleden in een overspoelde markt en heeft inmiddels parken in Callantsoog, Ameland, Bloemendaal aan Zee, Grevelingenstrand (volledig Eco-park, red.) en Zandvoort, met concrete plannen voor nieuwe parken in Nederland, Frankrijk en Portugal. Het gaat allemaal om toeristische A-locaties. Vaak worden oude kampeerterreinen opgekocht en vervangen door een uniek park met een gevoel van luxe, thuis en vakantieplezier.


Thema’s Zandvoort 
Neem de locatie in Zandvoort. Kijkend naar de geschiedenis en omgeving werd gekozen voor drie thema’s, te weten natuur (het park ligt in de duinen tussen twee waterwingebieden), Formule 1 (spreekt voor zich) en koffie (dat via het idee dat Zandvoort Amsterdam Beach is, kwam binnenwaaien; denk aan de Amsterdammers die op zondag koffie gaan drinken op het strand, maar vooral aan de connectie met de Amsterdamse VOC, die de Arabica-koffieboon naar Nederland haalde).


Eyecatchers

Arno van den Berg, projectmanager bij RH Interieurs, vertaalde een van deze thema’s (natuur) bijvoorbeeld door een uniek houten Damhert in een deel van de huisjes te plaatsen, dat functioneert als boekenkast. ‘We houden van zo’n eyecatcher. We putten niet graag uit standaard collecties, maar gaan liever voor maatwerk. Daarnaast kijken we naar duurzaamheid en MVO. Denk aan verantwoorde leveranciers, afval scheiden en verf gebruiken op waterbasis. Zo zijn we ook een samenwerking aangegaan met een organisatie die erop toeziet dat de werknemers van de fabrieken die onze woonaccessoires maken in lage lonen landen, wel een goed salaris krijgen, dat de kinderen naar school gaan, dat er stromend water is etc.’ RH Interieurs heeft ook oog voor de ‘couleur locale’. Zo werd er drijfhout gebruikt bij de aankleding van het park in Bloemendaal aan Zee en siert het typische Amelander servies het Qurios-park op Ameland.


Duurzaamheid in
Hospitality & Leisure branche
Het ontwerp van het interieur voor een vakantiepark stelt wel specifieke eisen, aldus Van den Berg. Zo moet het meubilair en de rest van de inrichting tegen een stootje kunnen en moet een vlek makkelijk te verwijderen zijn. Van den Berg: ‘Mensen gebruiken een cottage op een vakantiepark toch anders dan hun eigen huis. Dat betekent dat we er bijvoorbeeld rekening mee houden dat de binnenstoelen soms even naar buiten verhuizen, dat de tafel goed in de lak zit en dat de vloeren sterk zijn.’


Duurzame vloeren

Duurzaamheid was ook de reden dat Qurios aanklopte bij Forbo Flooring. Postma: ‘We hadden kunnen kiezen voor een buitenlandse leverancier, maar zo’n oer-Hollands bedrijf met duurzame producten past bij ons concept.’ Postma waardeert daarnaast ‘het verhaal’ van sommige vloeren, zoals de Marmoleum Cocoa-vloer.

In Zandvoort, waar die vloer dus een plekkie vond, kon de vloerproducent ook anderszins haar hart op. Peter Palm, segment-manager Hospitality & Leisure bij Forbo Flooring: ‘Met ons Marmoleum kleurenpallet hebben we perfect invulling kunnen geven aan de Formule 1-striping, die Qurios en RH Interieurs wensten in een deel van de huisjes. Bovendien wordt Marmoleum CO2-neutraal geproduceerd van natuurlijke en hernieuwbare grondstoffen. Daarmee past het dus ook in het groene plaatje van Qurios.’

In Zandvoort werden daarnaast dus Marmoleum Cocoa vloeren toegepast in de koffiebar. ‘In de exacte kleuren en verhouding van een Latte Macchiato’ aldus Postma. De huisjes met twee verdiepingen kregen boven een Flotex-tapijtvloer. Dat vanwege haar akoestieke eigenschappen. Flotex is daarnaast makkelijk schoon te maken, zowel nat als droog.

Volgens Palm is onderhoud, naast akoestiek en duurzaamheid belangrijk in het Hospitality & Leisure segment. ‘Als er schelpen en zand worden binnengelopen, heb je een vloer nodig die niet snel krast. Daarnaast hebben de schoonmakers in zowel hotels als op de vakantieparken maar weinig tijd om de kamers en huisjes op orde te brengen. De vloer moet dus makkelijk schoon te maken zijn.’ Met Allura Decibel (luxe vinyl tiles, red.) en een soortgelijke akoestieke versie voor Marmoleum, speelt Forbo ook in op de vraag naar geluiddempende vloeren, die vooral in het hotelwezen speelt. Volgens Palm biedt Forbo Flooring het voordeel van een one-stop shop. ‘Er zijn maar weinig fabrikanten die vloeren voor elke ruimte en functie leveren zoals Forbo. Denk bijvoorbeeld aan onze Coral en Nuway schoonloopsystemen, die de vloeren erachter niet alleen mooi en netjes houden, maar ook beschermen tegen slijtage.’


Samenwerking Qurios en Forbo

Zowel Qurios als Forbo Flooring zijn voornemens om de samenwerking verder te intensiveren en elkaar ook op andere manieren te ondersteunen. Postma: ‘Met elkaar meedenken, een meerwaarde leveren die verder gaat dan de vloer. Denk aan service, maar ook aan marketing-uitingen. Zo kunnen we bijvoorbeeld publiciteit maken voor elkaar op social media en in onze eigen magazines.’ Qurios heeft een gastenmagazine liggen in elk huisje. Forbo produceert op haart beurt meerdere magazines voor consumenten. Postma: ‘Laten weten dus dat de gasten die mooie duurzame Forbo-vloer ook thuis zouden kunnen bewonderen.’


Meer informatie

Wilt u meer weten over Forbo’s vloeroplossingen voor de Hospitality & Leisure branche, raadpleeg dan www.forbo-flooring.nl/hospitality.


Over Qurios
Qurios is een verbastering van het Engelse woord curious. De naam slaat op de nieuwsgierigheid die het bedrijf probeert op te wekken voor haar parken en de fraaie natuurlijke omgevingen waarin die zich bevinden. Qurios richt zich op de bovenkant van de markt met kwaliteit & natuurbeleving, maar zonder grote voorzieningen als een zwemparadijs bijvoorbeeld. Na vijf succesvolle jaren van groei is Qurios inmiddels de samenwerking aangegaan met Roompot. Die hebben de verhuur van de Qurios woningen en een gedeelte van de marketing op zich genomen. De ontwikkeling van nieuwe parken blijft gewoon in handen van Qurios zelf. Naast RH Interieurs en Forbo Flooring werkt Qurios onder andere samen met architectenbureau 2by4-architects voor het ontwerp van de huisjes en landschapsinrichter Snoek Puur Groen.

Quote

Uitgaan nu.nl

24 november 2024

Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

e-Matching