Cultuur Uitgaan Entertainment Media Lifestyle
Typography

NL Magazine Cultuur - Het boek laat zich lezen als een film. Een film die met zorg is geregisseerd. Een roman die zich afspeelt in het hedendaagse Amsterdam, met hedendaagse criminaliteit en moderne middelen.

De hoofdpersoon is een aimabele brombeer van een inspecteur die recht door zee is en er een geheel eigen visie op nahoudt. Iemand die langs eigen wetten leeft en werkt. Zijn ‘reptielenbrein’ levert hem de bijnaam Krokodil op. Had de wet al een lange arm, nu heeft hij ook kaken. Wars van politieke spelletjes en ambities loopt de Krokodil door de porseleinkast van de georganiseerde misdaad én de misdaadbestrijding. Inspecteur Ton Schilder zet op geheel eigen wijze de zaken op scherp. Op de Zuidas wordt een moord gepleegd. Tegen de achtergrond van Amsterdam ontpopt het verhaal zich in de wereld van de hedendaagse criminaliteit. Laag voor laag worden de mensen, gebeurtenissen en omgevingen in het verhaal aangebracht. Het schijnbare gemak waarmee het boek zich laat lezen toont de kunst van de schrijver. Naast de niet aflatende relativering van de Krokodil, maakt snijdende humor het geheel zeer smakelijk. Een gezinsman die de nodige kopzorgen heeft over de gezondheid van zijn vrouw.

Schreef Termes al eerder over Donner (Het nadeel van eerlijkheid), met de Krokodil roept hij een nieuwe figuur in het leven die de harten van de mensen weet te veroveren. De ras-Mokumer uit de Kinkerbuurt. “Het Amsterdam van vroeger bestaat nog wel. Voornamelijk in de gekleurde fantasieën van gevluchte Amsterdammers. Idealisering versus realiteit.” Amsterdammers zullen het boek als een feest van herkenning beleven. Niet Amsterdammers wordt een inkijk gegund in het moderne stadsleven van de dorpse Metropool met al zijn eigenaardigheden. “De vreemde uitwassen van verandering, vermomd als vooruitgang.” Vooral de kleurrijke beschrijving van de wijk oud-zuid is hilarisch. Van hand gevoerde Tibetaanse scharreljak in de supermarkt naar yoga-oma’s en al het andere aan ‘import’ wat daar tegenwoordig woont.

Vergelijken blijft lastig maar bij Termes’ zijn Krokodil zie ik duidelijk overeenkomsten met het oeuvre van bijvoorbeeld Havank of Simenon. Schrijvers die helden als De Schaduw en commissaris Maigret in hun boeken tot leven wekten. Stuk voor stuk types die de tand des tijds moeiteloos weerstaan.

De Krokodil is voor € 19,95 verkrijgbaar bij de betere boekhandel of via webwinkels. Gewoon keihard een aanrader! Ik kruis mijn vingers en hoop op een producer die dit bijna kant en klare scenario op het scherm weet te toveren. Gegarandeerd een hit!

Onno van Middelkoop

Quote

Uitgaan nu.nl