NLMagazine Sport - Zaterdag begint ht belangrijkste wielrennersevenement aller tijden: de Tour de France 2021. In 2020 werd de Tour ook gereden maar vanwege alle coronashit was het een behoorlijk uitgeklede editie. Dit jaar gelukkig niet opnieuw, maar volle bak voor dit jaarlijkse spectaculaire evenement. Er zijn weer vele prijzen te winnen en dus is het ook wel eens interessant om te weten wat de ongelooflijk hardwerkende renners en alle verschillende ploegen financieel op hun rekening kunnen bijschrijven.
De 108e editie van de Tour de France start in het Noord Franse Brest met een etappe naar Landerneau over 187 kilometer. Na 21 etappes met een afstand van in totaal zo’n 3380 kilometer eindigt de Tour drie weken later traditioneel op de Champs-Élysées in Parijs.
Laten we hopen dat onze Nederlandse favoriet hoge ogen scoort en de nodige ritzeges op zijn naam kan schrijven. De in België geboren Nederlander is de absolute smaakmaker van Alpecin-Fenixploeg. De tweevoudig Nederlands kampioen op de weg, die zijn titel zondag kwijtraakte, hoopt in de eerste week een etappezege te boeken en misschien wel de gele trui te veroveren.
Prijzengeld
De winnaar van de Tour de France 2021 ontvangt € 500.000,= prijzengeld. Nummer 2 kan rekenen op een bedrag van € 200.000,= en de nummer 3 ontvangt € 100.000,=. Het is verder een goed gebruik dat het prijzengeld van de kopman wordt gedeeld met ploeggenoten. Renners die een dag in de gele leiderstrui rijden, de meeste strijdlust tijdens een etappe tonen of als eerste bovenop een berg van de buitencategorie komen, kunnen eveneens rekenen op prijzengeld.
Winnaar Tour de France 2021
De winnaar Tour de France 2021 500.000 euro;
Nummer twee: 200.000 euro;
Nummer drie: 100.000 euro;
Winnaar groene trui: 25.000 euro;
Winnaar bolletjestrui: 25.000 euro;
Winnaar witte trui: 20.000 euro;
Winnaar ploegenklassement: 50.000 euro;
Strijdlustigste renner: 20.000 euro;
Prijzengeld per etappe Tour de France 2021
Winnaar etappe: 11.000 euro
Nummer twee: 5.500 euro
Nummer drie: 2.800 euro
Nummer vier: 1.500 euro
Nummer vijf: 830 euro
Nummer zes: 780 euro
Nummer zeven: 730 euro
Nummer acht: 670 euro
Nummer negen: 650 euro
Nummer tien: 600 euro
Prijzengeld groene trui (sprinters) Tour de France 2021
Winnaar groene trui: 25.000 euro
Nummer twee: 15.000 euro
Nummer drie: 10.000 euro
Nummer vier: 4.000 euro
Nummer vijf: 3.500 euro
Nummer zes: 3.000 euro
Nummer zeven: 2.500 euro
Nummer acht: 2.000 euro
Prijzengeld bolletjestrui (klimmers) Tour de France 2021
Winnaar bolletjestrui: 25.000 euro
Nummer twee: 15.000 euro
Nummer drie: 10.000 euro
Nummer vier: 4.000 euro
Nummer vijf: 3.500 euro
Nummer zes: 3.000 euro
Nummer zeven: 2.500 euro
Nummer acht: 2.000 euro
Prijzengeld witte trui (jongerenklassement) Tour de France 2021
Winnaar witte trui: 20.000 euro
Nummer twee: 15.000 euro
Nummer drie: 10.000 euro
Nummer vier: 5.000 euro
Prijzengeld teamklassement Tour de France 2021
Winnaar teamklassement: 50.000 euro
Nummer twee: 30.000 euro
Nummer drie: 20.000 euro
Nummer vier: 12.000 euro
Nummer vijf: 8.000 euro
Skoda hoofdsponsor van de Tour de France 2021
De Tour de France 2021 is ook dit jaar weer het belangrijkste marketinginstrument voor wielersponsors. Skoda doet hiermee goede zaken.
SKODA steunt de Tour de France dit jaar voor de achttiende keer op rij als officieel hoofdsponsor. De Tsjechische autofabrikant stelt meer dan 250 auto’s ter beschikking voor de organisatie en wedstrijdleiding, waaronder de rode ‘commandowagen’ van Christian Prudhomme.
De Tour-chef volgt en leidt de Tour de France vanuit de volledig elektrische ENYAQ iV en op sommige etappes gebruikt hij ook de SKODA SUPERB iV met plug-in hybridetechniek als ‘Red Car’.
Tevens sponsort SKODA opnieuw de groene trui voor de leider in het puntenklassement en houdt het merk, als partner van de officiële Tour de France-app, wielerfans op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de koers.
Andere sponsoren
Voor de vele sponsors in het wielrennen staat of valt hun engagement met de aandacht die ze tijdens drie weken Tour de France krijgen. ,,De Ronde van Frankijk is buitencategorie”, zei Marko Heijl vorig jaar voor aanvang van de Ronde van Frankrijk. De sponsoring manager bij Soudal (Belgische producent van bouwmaterialen) en lector Sports Marketing Communications aan de Brusselse Universiteit vervolgt: ,,Het is met voorsprong het belangrijkste marketinginstrument voor wielersponsors. In België zijn we verliefd op onze Vlaamse koersen, maar ons zicht is vertroebeld. In Duitsland bijvoorbeeld weet niemand wie vorig jaar de Ronde van Vlaanderen won.”
,,Elk jaar nodigt Soudal tijdens die drie weken in juli klanten en relaties uit dertig verschillende landen uit. We doen er zaken, we doen er aan klantenbinding, we pakken er de meeste publiciteit.” En zo redeneert elk team die de Tour de France rijdt. "In drie weken Tour de France halen de ploegen en hun sponsors bijna 65 procent van de totale mediazichtbaarheid"
Tour de France 2021 dubbel zo belangrijk als alle wielerkoersen samen
Koen Bauwens van researchbureau Nielsen Sports: ,,De Tour duurt drie weken in een seizoen van negen maanden, maar in die drie weken halen de ploegen en hun sponsors bijna 65% van de mediazichtbaarheid.” Dit betekent dat de Tour dus dubbel zo belangrijk is als alle andere koersen samen. ASO, organisator van de Tour, houdt de teams zelfs voor dat ze gemiddeld € 66 miljoen aan publiciteitswaarde krijgen door deel te nemen. De Tour de France 2021 trekt dagelijks meer dan 10 miljoen kijkers en is dus interessant voor sponsoren.
Miljard uur Tour de France
ASO pronkt maar wat graag met zijn dominante positie. Na elke editie krijgen de teams een uitgebreid overzicht van hoezeer de Tour wel voor aandacht heeft gezorgd: meer dan 24.000 uur televisie in 190 landen. Zestig zenders brengen live-uitzendingen. Over drie weken besteden fans wereldwijd 1,1 miljard uur aan de Tour de France. In West-Europa, de VS en Australië kijken dagelijks gemiddeld 10,5 miljoen mensen live naar de Tour de France.
Bron: De Ondernemer