30
Mon, Dec

Lifestyle & Gezondheid
Typography

NLMagazine, Lifestyle & Gezondheid - Voedselwaakhond Foodwatch uit scherpe kritiek op de aankondiging van Danone om Nutri-Score niet langer te gebruiken op sommige van haar producten.

De beslissing van de voedselgigant laat heel duidelijk zien dat een voedselkeuzelogo alleen kan werken als deze verplicht wordt gesteld in Europa. Zo niet, dan kan elk voedselbedrijf naar believen de Nutri-Score wel op gezonde, maar niet op ongezonde producten plakken. 

Gisteren werd bekend dat Danone in Frankrijk heeft besloten om de Nutri-Score vanaf september 2024 geleidelijk uit de zuivel- en plantaardige drinkbare producten te verwijderen. Een woordvoerder van het bedrijf bevestigde vervolgens aan Foodwatch dat dit geldt voor Danone-producten in alle EU-landen. De stap van het bedrijf volgt op een herziening van het Nutri-Score-algoritme vorig jaar, waarbij bijvoorbeeld het suikergehalte in melk- en yoghurtdranken strenger wordt beoordeeld en vergeleken met frisdranken. Als gevolg daarvan scoren sommige Danone-producten nu slechter dan voorheen.

“Danone's ommekeer in de Nutri-Score negeert de wens van consumenten voor duidelijke voedingsinformatie op verpakkingen. Het is onacceptabel dat Danone besluit om terug te komen op de Nutri-Score omdat de producten van sommige van haar merken minder goed zouden scoren”, zegt Nicole van Gemert, directeur van Foodwatch.

Foodwatch roept de nieuwe Europese Commissie al jaren op om de stap te nemen en een verplichte, geharmoniseerde Nutri-Score voor de hele EU voor te stellen. Eerder deze week werd in de conclusies van de strategische landbouwdialoog van de EU ook het belang onderstreept van “betrouwbare, alomvattende, EU-brede, wetenschappelijk onderbouwde, vergelijkbare en transparante voedseletikettering [...] die het mogelijk maakt om weloverwogen keuzes te maken.” zegt Suzy Sumner van foodwatch in Brussel: “De behoefte aan betere voedseletikettering is dringend - zonder een verplichte Nutri-Score in alle EU-landen en alle voedingsproducten, kunnen bedrijven kiezen of ze consumenten willen informeren of niet”.

Na een herziening van het Nutri-Score algoritme vorig jaar, waarbij bijvoorbeeld het suikergehalte in gemengde melkdranken strenger wordt beoordeeld, scoren sommige producten van Danone nu slechter dan voorheen. Danone is het niet eens met het nieuwe algoritme en de rating die aan sommige van haar producten is gegeven. Foodwatch wijst er echter op dat het algoritme is gevalideerd door een comité van onafhankelijke wetenschappers dat belast is met de actualisering ervan, met als enige doel om consumenten duidelijker en eerlijker te informeren.

Nutri-Score is een onafhankelijk voedingslogo, ontwikkeld op wetenschappelijke basis en veel gebruikt door consumenten. Het doel van het bijwerken van het Nutri-Score-algoritme is om de effectiviteit ervan te verbeteren, rekening houdend met de vooruitgang in wetenschappelijke kennis over voeding, productontwikkelingen in supermarkten en het daadwerkelijke gebruik van het logo door consumenten in de schappen. Kortom, het doel van de herziening van het algoritme is om tot een betere classificatie van voedingsmiddelen te komen, in lijn met de aanbevelingen voor een gezonde voeding.

Quote

Lifestyle nu.nl

Geen feed gevonden