Van links naar rechts: Instagram-posts van McDonald’s Ermelo (19 februari 2021), en McDonald’s Strand Horst (25 juni 2020). Screenshots van foodwatch, genomen op 27/05/2021
NLMagazine Lifestyle & Gezondheid - Voedselwaakhond foodwatch eist strengere regelgeving met betrekking tot kindermarketing van ongezonde producten op social media. De huidige regels lopen achter op de realiteit van junkfoodmarketing op populaire social media kanalen, die de voedselvoorkeuren en de koopverzoeken van kinderen kan beïnvloeden. Om haar eis kracht bij te zetten dient foodwatch een klacht in tegen McDonald’s bij de Nederlandse Reclame Code Commissie (RCC), omdat de fastfoodketen volgens de voedselwaakhond verschillende regels omtrent kindermarketing overtreedt en grijsgebieden opzoekt. En niet alleen volgens foodwatch: uit de zojuist gepubliceerde ‘Monitor Kindermarketing voor Voedingsproducten’ van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn & Sport, komt McDonald’s als één van de meest opvallende adverteerders naar voren. McDonald's is maar liefst verantwoordelijk is voor 97,7% van het totaal aan 1.091 voedingsreclames op tv.
McDonald's is niet alleen een grote adverteerder op tv, maar ook op Facebook en Instagram – zoals ook de monitor uitwijst. Foodwatch heeft McDonald’s meermaals betrapt op reclame voor haar Happy Meals op Instagram, met bekende kinderidolen als Trolls en My Little Pony. Het gebruik van bekende kinderidolen voor reclamedoeleinden richting jonge kinderen is al sinds 1 juli 2020 niet meer toegestaan in Nederland. Foodwatch neemt ook het bewijsmateriaal uit de monitor, inzake marketing op sociale media, mee in haar klachtenprocedure tegen de fastfoodreus. Foodwatch: “McDonald’s heeft in 2011 een Europese verbintenis ondertekend met de belofte om haar kindermarketing in te dammen. Na tien jaar loze beloften, is het tijd voor boetes en wetgeving.”