Lifestyle & Gezondheid
Typography

NL Magazine Lifestyle & Gezondheid – Tips voor een goed immunsysteem, een goede conditie en het goed op peil houden van de weerstand, zijn natuurlijk altijd welkom. Zeker als er sprake is van gezondheidsproblemen. Hieronder een aantal tips dat al vele malen, maar zeker niet ten overvloede nogmaals onder de aandacht wordt gebracht.

Eet gezond
Eet gezonde voeding met voldoende vitamines en mineralen voor je immuunsysteem dat vitamines als vitamine A, B6, C, D en E en mineralen als ijzer, selenium en zink nodig heeft. Natuurlijke vitamine C is vooral bekend vanwege het effect op de weerstand. Een goede natuurlijke multivitamine kan daarnaast ook nog eens extra in de behoefte aan deze stoffen voorzien. Als aanvulling op de voeding  en ter verhoging van de weerstand zijn natuurlijke supplementen als probiotica of echinacea erg belangrijk.

Beweeg voldoende
Beweeg veel, ga lekker wandelen of sport als het maar enigszins kan. Virtueel sport beoefenen achter je pc behoort daar niét toe. Als je goed en veel beweegt, worden je afvalstoffen beter afgevoerd en wordt je longconditie beter. Buiten sporten of bewegen is in deze tijd extra goed omdat je lichaam dan vitamine D vanuit het zonlicht aanmaakt. Vitamine D zet een veelheid van processen aan in je lichaam en is onontbeerlijk voor een goede weerstand.

Rust en even geen stress
Rust en even lekker ontspannen zijn ook goed voor de gezondheid; immers de boog kan niet altijd gespannen staan. Factoren als stress en vermoeidheid werken negatief op je immuunsysteem Als en zombie met de blik op oneindig maar doorwerken en doorwerken, veroorzaakt stress en vermoeidheid en daar houdt je lichaam helemaal niet van. Doe gewoon eens een beetje kalm aan, neem je rust, pak eens een boek, doe eens heel iets anders, rust eens een beetje uit en ga eens bijtijds naar bed. Hoe meer je bent uitgerust, hoe minder kansen een virus heeft. Zorg dus voor een goede nachtrust en neem de tijd om te kunnen ontspannen en ont-stressen.

Hygiëne, geen overbodige luxe
Bacteriën en virusdeeltjes verspreiden zich via de lucht, maar soms natuurlijk ook via oppervlaktes, als allerlei gebruiksvoorwerpen of dingen waar vele mensen gebruik van maken. Denk bijvoorbeeld aan deurknoppen, trapleuningenen, boodschappenkarretjes en -mandjes etc. Regelmatig je handen wassen met zeep is absoluut geen overbodige luxe. En als je moet niezen, doe dat dan in je elleboog en niet zoals die paar malloten dat deden in het gezicht van een politieman.

Vitamine C
Vitamine C is veruit de meest bekende vitamine en is betrokken bij een groot aantal processen in het lichaam. Vitamine C beschermt onze gezonde lichaamscellen en helpt bij het op peil houden van de weerstand.

Hoge dosis vitamine C
Er wordt steeds meer onderzocht over het inzetten van vitamine C in een ziekenhuis. Zo bleek uit een groot onderzoek in 2017 dat vitamine C een beschermende rol had bij bloedvergiftiging.
Een ander onderzoek laat zien dat een hoge dosering vitamine C mogelijk virusdodend is bij luchtweginfecties (1).
Bron: (1) Gonzalez MJ, Berdiel MJ, Duconge J. High dose vitamin C and influenza: A case report. J Orthomol Med. June, 2018, 33(3). https://isom.ca/article/high-dose-vitamin-c-influenza-case-report.

Drogisterij

Quote

Lifestyle nu.nl

02 juni 2020

Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Body & Fit

Aanbevolen artikelen