NLMagazine Politiek & Maatschappij - Een inwoner is overleden, maar erfgenamen zijn niet bekend. Wat te doen in het geval van een nalatenschap? De nieuwe handreiking bevat een stappenplan hoe de gemeente in zo’n geval moet handelen.
Elk jaar overlijden er mensen waarbij de erfgenamen niet in beeld zijn. De Wet op de Lijkbezorging bepaalt dat de gemeente van overlijden in deze gevallen de opdrachtgever is voor de uitvaart en deze ook voor rekening neemt. De kosten kunnen worden verhaald op de nalatenschap of op erfgenamen. Maar wat als er die laatste er niet of niet bekend zijn?
Nieuwe handreiking met stappenplan
Het https://www.rijksvastgoedbedrijf.nl/ (RVB) stelde voor deze situatie de ‘Handreiking Gemeenten met betrekking tot Onbeheerde Nalatenschap’ op die gemeenten als leidraad kunnen gebruiken. De handreiking werd ontwikkeld in samenwerking met Programma Mens Centraal en de VNG. Eerder was er de algemene ‘Handreiking Onbeheerde Nalatenschappen’.
In deze wegwijzer staat beschreven wat de werkwijze is en gemeenten moeten omgaan met een onbeheerde nalatenschap nadat de uitvaart heeft plaatsgevonden. Via welke instanties kunnen mogelijke erfgenamen worden opgespoord? Welke regels moeten gemeenten in deze gevallen hanteren bij een huisbezoek? Wat gebeurt er na een melding bij het RVB.
Melding maken
In het geval dat er geen erfgenamen of andere partijen zijn die de afwikkeling op zich kunnen nemen, kan een gemeente melding doen van de vermoedelijk onbeheerde nalatenschap bij het RVB. De organisatie onderzoekt vervolgens of het de nalatenschappen kan afwikkelen. Ook als de staat als erfgenaam is aangewezen, kan het RVB dit afhandelen. Wat er gebeurt na een melding staat ook in de handreiking beschreven.
Niobe moen
Dit artikel verscheen eerder in gemeentenu.nl