22
Sun, Dec

Economie & Duurzaamheid
Typography

 

NL Magazines Economie Techniek - Bellen via instant messengers als WhatsApp en Facebook Messenger is populair. Nu al is 12% van de telefoongesprekken via een instant messenger. En de verwachting is dat bellen via instant messengers toeneemt. Het abonnementsmodel inclusief belminuten komt onder druk te staan. Dit blijkt uit marktonderzoek van onderzoeksbureau Multiscope onder 1.372 Nederlandse consumenten.

Helft smartphonegebruikers heeft gebeld via instant messenger
Nu al is 12% van de telefoongesprekken met een smartphone een gesprek via een instant messenger. Een op de vijf smartphonegebruikers gebruikt regelmatig apps om via een dataverbinding te bellen. De helft van de smartphonegebruikers heeft al weleens gebeld op deze manier. Vooral vrouwen (54%) en 18 tot 35 jarigen (66%) bellen regelmatig of hebben weleens geprobeerd te bellen via instant messengers. 

WhatsApp meest gebruikt om te bellen
Hoewel het pas sinds begin dit jaar mogelijk is om te bellen via WhatsApp is het verreweg de meest gebruikte instant messenger om te bellen. Bijna 9 op de 10 (86%) Nederlanders die bellen via een instant messenger gebruiken daarvoor WhatsApp. Na WhatsApp volgen Skype (19%), FaceTime (12%) en Facebook Messenger (12%) om via een dataverbinding te bellen. 

Bellen via instant messengers het einde van belbundel
Bellen via instant messengers gaat de komende jaren verder groeien en zorgt daarmee voor een afname van belminuten in het abonnement. Maar liefst 86% van de smartphonegebruikers is bekend met de mogelijkheid om te bellen via instant messengers. Onder 18 tot 34 jarigen is de bekendheid hiervan zelfs 97%. De helft van de smartphonegebruikers (52%) die weleens gebeld heeft via instant messengers verwacht het komende jaar er vaker mee te gaan bellen. De helft van de gebruikers verwacht hierdoor over drie jaar minder of geen belminuten meer nodig te hebben. Een kwart van de smartphonegebruikers die het nog niet gebruikt heeft, verwacht het komende jaar met instant messengers te gaan bellen. 

Methodiek en verantwoording
De cijfers uit dit marktonderzoek zijn tot stand gekomen door een grootschalige onderzoek onder het Multiscope online consumentenpanel, waarbij in totaal 1.372 leden het onderzoek volledig hebben ingevuld. Daarvan was 84% (n=1.132) in het bezit van een smartphone. Het onderzoek is representatief voor de Nederlandse populatie. 

Over Multiscope
Multiscope is toonaangevend op het gebied van online marktonderzoek. De diensten van Multiscope brengen voor opdrachtgevers de behoeften, wensen en meningen van de doelgroep in kaart. Dit kan met het consumentenpanel, B2B panel, Multiscope Themarapporten en software voor online marktonderzoek (Socratos).

Quote

Economie nu.nl

22 december 2024

Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

e-Matching