Donovan Berends (l) en Sylvia Dekker van KLM. Copyright: Willem Mes - NLMagazine Economie, zorg - Er zijn grote personeelstekorten in onder andere woonzorgcentra. Dat maakt dat het reguliere personeel minder tijd heeft om iets extra’s te doen voor bewoners. Het risico: eenzaamheid bij de bewoners en overbelasting van het personeel.
Synchroon aan dit probleem kan een deel van het cabinepersoneel van KLM niet of gedeeltelijk hun eigen werk in de lucht doen werk door (tijdelijk) verminderde inzetbaarheid. Cabinepersoneel dat gastvrijheid, zorg en aandacht als kernkwaliteit heeft…
Stella O’Sullivan, manager Health bij KLM zag daarin een oplossing. Ester Vlaming, coördinator van Utrecht Omarmt en ambassadeur van Netwerk Informele Zorg Utrecht (NIZU) bracht haar in contact met woonzorgcentrum De Bijnkershoek in Utrecht, onderdeel van AxionContinu.
Er ontstond een bloeiende samenwerking, waar alle partijen baat bij hebben. Op dit moment doen 25 medewerkers van KLM vervangend werk (vanuit re-integratie) bij De Bijnkershoek, verspreid over 4 dagen in de week. Per dag zijn er ongeveer 10-14 KLM-medewerkers. En dat gaat prima samen. Sterker nog: iedereen is heel erg enthousiast, inclusief de bewoners en het reguliere personeel.
Ook enthousiast geworden?
Stella O’Sullivan gunt meer organisaties en zorginstellingen een match made in heaven. Heeft u belangstelling? Neem contact op met haar via; stella.o’Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.