Door Sjuk Akkerman, Sector specialist Services & Leisure, ING - NLMagazine Economie & Duurzaamheid, Leisure - Aanleiding voor dit artikel is het feit dat horeca niet langer meer populairste bijbaan onder studenten is.
Met het zonnige weer heeft de horeca een druk weekend achter de rug. Vanwege het grote personeelstekort in de sector zal het veel ondernemers moeite hebben gekost om de personeelsroosters rond te krijgen. Maar liefst vier op de tien horecaondernemers heeft moeite om voldoende personeel te vinden.
Een van de oorzaken hiervoor is dat werken in de horeca niet langer wordt gezien als de populairste bijbaan onder studenten, een belangrijke groep arbeidskrachten. De sector is dan ook genoodzaakt om het werken in de horeca aantrekkelijker te maken.
Uit cijfers van Studenten.nl, een platform waar werkgevers en werkzoekende studenten worden gematcht, blijkt dat studenten het liefst bij een callcenter werken. Dit vanwege het relatief hoge salaris en het flexibel kunnen indelen van de uren. Een callcenter job is zelfs twee keer zo populair als een bijbaan in de horeca.
De vacaturegraad in de horeca, het aantal openstaande vacatures per duizend banen, was 77 in het eerste kwartaal van 2023. Dit is de hoogste vacaturegraad van alle sectoren. Het aantal vacatures zal, met het drukke zomerseizoen in aantocht, naar verwachting alleen maar verder toenemen.
Ook voor de gasten is het personeelstekort in de horeca merkbaar. Het duurt langer voordat bestellingen worden opgenomen, drankjes worden geserveerd of gerechten worden bereid. Sommige horecagelegenheden sluiten eerder of zijn op sommige dagen zelfs helemaal gesloten.
Om de personeelsproblemen zo snel mogelijk het hoofd te bieden, doet de horeca er alles aan het werk aantrekkelijker te maken. Zo heeft brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland onlangs een campagne gelanceerd om het imago van werken in de horeca te verbeteren.
Daarnaast vraagt het aantrekken van personeel ook om creativiteit van de ondernemers zelf. Horecaondernemers kunnen dat doen door studenten een goede beloning te bieden ten opzichte van andere sectoren en vooral veel flexibiliteit in het aantal te werken uren en het indelen van de uren. Ook helpt het om de sollicitatieprocedure laagdrempelig te maken en te laten zien hoe leuk het is om in de horeca te werken. Bijvoorbeeld door studenten een dag mee te laten draaien. Investeren in medewerkers is nu belangrijker dan ooit om het personeelsprobleem op te lossen en hierdoor de gasten tevreden te houden.