NLMagazine Provincie Limburg Economie & Duurzaamheid – De coronasteun stopt en dat kan zorgen voor een hoop economischer ellende en veel banenverlies in vooral de reis-, horeca- en luchtvaartbranche. Het is zeker niet ondenkbaar dat veel ondernemers alsnog het onderspit zullen delven en gedwongen worden hun activiteiten te staken.
Overheid wil geld terug
De Staatskas moet snel weer worden aangevuld. Met wellicht die gedachte hebben onze belangrijke Haagse coronaboys zo vlak voor de zomer met de nodige vakanties in het verschiet, besloten om ons land toch wel vrij plotseling weer open te gooien voor de economie. Dat betekent eveneens dat de coronasteun wordt gestopt. Te grijs voor woorden eigenlijk; gevreesd wordt dat dit besluit veel bedrijven én werknemers de kop zal kosten.
Einde steunmaatregelen
Het aantal besmettingen neemt sinds kort al weer toe; wacht ons na de zomervakantie een nieuwe pandemie, maar is dan tóch de coronasteun verdwenen? Sceptici twijfelen of het kabinet daar wel goed aan doet. Mócht zich een nieuwe variant voordoen en we belanden opnieuw in een pandemie, dan is het toch vreemd dat de overheid reeds nú al heeft besloten te stoppen met haar steunpakketten. Officieel immers komt er met ingang van 1 oktober een definitief einde aan de coronasteun en moeten bedrijven het maar weer zelf zien te rooien. Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, zeker als je niet weet wat de gezondheidsstatus van Nederland is na de zomervakantie. Nederlanders nemen massaal de benen, velen blijven weliswaar in Nederland maar een heel groot deel zoekt toch zijn heil bij onze verre, maar zonnige zuiderburen als Frankrijk, Spanje, Italië, Griekenland etc.
Problemen economisch herstel
Reiskoepel ANVR, CNV, VNO-NCW en MKB Nederland vinden dat het kabinet vooruit loopt op voorlopig nog onvoorziene coronaontwikkelingen en vragen zich af of de coronasteun voor het vierde kwartaal inderdaad niet meer nodig is. Veel bedrijven zijn nog lang niet hersteld (als ze al hersteld raken) van de coronacrisis. “Deze abrupte afbouw brengt veel ondernemers onnodig in de problemen, en daarmee werkenden in veel sectoren die onder druk staan”, aldus CNV-voorman Piet Fortuin. Ook zit de reis- en luchtvaartsector nog voor een groot deel op slot en is men als de door voor de steeds invloedrijkere Deltavariant van het coronavirus. “We zitten nog aan het begin van het herstel. Volgend jaar gaat het waarschijnlijk wel weer aardig, maar dit jaar nog niet,” zegt ANVR-directeur Frank Oostdam. “Dit is dan ook een klap in het gezicht.”
Faillissementen en ontslagen
De reisbranche heeft veel schade opgelopen en draait momenteel zo’n 30-40% van hun omzet van vóór de coronacrisis. “Duizenden banen staan dan ook op de tocht,” zegt Oostdam. “Vooral bij specialisten voor verre reizen die nu geen kant op kunnen. Dit besluit van het kabinet leidt tot faillissementen en ontslagen.”
Ook de Koninklijke Horeca Nederland houdt zijn hart vast als de coronasteun definitief wordt gestopt. Met name in de grote steden zal veel slachtoffers eisen en leiden tot grotere werkloosheid. Wat te denken van hotels, die voor een groot deel afhankelijk blijven van internationaal toerisme en om die reden nog altijd geen gunstige perspectieven hebben. “De gezondheidscrisis mag dan voorbij zijn, maar de economische crisis voor horecaondernemers nog lang niet,” benadrukt directeur Dirk Beljaarts.
Jos de Jong
Bron: WijLimburg