24
Sun, Nov

Economie & Duurzaamheid
Typography

NLMagazine Economie & Maatschappij – Nog niet zo heel lang geleden keken we films vooral in de bioscoop of we huurden een DVD en luisterden we naar muziek op de radio of via geluidsdragers als een CD-ROM. Wat veel mensen niet weten is dat Netflix ooit (1998) begon met een website waar je Dvd's huurde die in een knalrode enveloppe werden thuisgestuurd. Inmiddels beschikt het internet over voldoende bandbreedte en kijken en luisteren we tegenwoordig vooral online.

Dat breedband internet maakte de weg vrij voor nieuwe digitale diensten in de vorm van abonnementen. Denk daarbij aan digitale versies van kranten, de explosieve groei van Youtube en Spotify en het al eerdergenoemde Netflix. Maar er zijn meer partijen die deze groeimarkt hebben ontdekt en waarvan we de grootsten hieronder op een rijtje hebben gezet.

Aanbieder

Soort dienst

Aantal abonnees in miljoenen

(4e kwartaal 2020)

Herkomst aanbieder

Netflix

Video

   203,7

     VS

Amazon Prime*

Video

   150,0

     VS

Spotify

Audio

   144,0

     Zweden

Tencent Video (WeTV)

Video

   120,0

     China

IQIYI (Baidu)

Video

   119,0

     Singapore

Disney+

Video

     94,9

     VS

Youku (Alibaba)

Video

     90,0

     Hong Kong

Apple Music

Audio

     68,0

     VS

Amazon Prime Music

Audio

     55,0

     VS

Tencent Music (Group)

Audio

     51,7

     China

Bron: VisualCapitalist.com

* is onderdeel van Amazon Prime memberschip voor Amazon webshop

Opvallend in dit overzicht is Disney+ dat pas kortgeleden startte (4e kwartaal 2019) maar in iets meer dan een jaar tijd groeide tot bijna 95 miljoen abonnees. Maar ook de Aziatische markt groeit in rap tempo, vooral dankzij de grote Chinese thuismarkt.

Een ander land dat een enorme thuismarkt heeft, is India (1,3 miljard inwoners) en ook daar groeit het aantal aanbieders snel. Aanbieders van video content als Hotstar (onderdeel van The Walt Disney Company) en Eros Now groeiden in 2019 met respectievelijk 500% en bijna 100%. En dan zijn er nog ruim 600 miljoen inwoners in India die niet beschikken over toegang tot het internet...

Oh ja, hoewel de naam Eros Now anders doet vermoeden, is het geen aanbieder van porno. Eros Now is onderdeel van een Amerikaans-Indiase multinational die films en tv-programma’s produceert, aankoopt en distribueert en sinds 2012 actief is op de Indiase markt.


Gaat deze explosieve groei de komende jaren door?
De invloed van COVID-19 in 2020 was zichtbaar in de groeicijfers die alle aanbieders van videocontent lieten zien. Of die snelle groei aanhoudt wanneer de beperkingen worden opgeheven valt te bezien maar feit is, dat we de afgelopen maanden steeds meer gemak ervaren van digitale diensten. Bovendien zijn er in andere delen van de wereld nog miljoenen inwoners die geen toegang hebben tot het internet, maar dat verandert snel. En dus gaat vooral daar die groei gestadig door.

Overigens is die groei noodzakelijk voor aanbieders van videocontent omdat de productiekosten van series en films hoog zijn. Voor een bedrijf als Disney+, dat over een enorme bibliotheek beschikt, is dat een minder groot probleem, maar voor de meeste aanbieders is de druk groot om regelmatig met nieuwe content te komen om de abonnees tevreden te houden.

Die groei komt ook van nieuwe generaties, vanaf millenials en later. Zij zijn vooral digitaal georiënteerd en kijken steeds minder TV dus die verschuiving speelt de aanbieders van videocontent in de kaart. Overigens zie je hetzelfde bij de gaming-industrie waar het aantal abonnees al jaren explosief groeit.

Dan zijn er nog de miljarden smartphones en kleine notebooks die tegenwoordig allemaal beschikken over geweldige kwaliteit beeldschermen zodat je overal, wanneer je wilt, videocontent kunt bekijken. De introductie van het 5G netwerk zal dat alleen maar verder versnellen.

Kortom, de conclusie dat deze markt voorlopig blijft groeien is gerechtvaardigd. Benieuwd of u dit jaar een nieuw abonnement gaat afsluiten?


French Paulitz

Quote

Economie nu.nl

24 november 2024

Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

e-Matching