Economie & Duurzaamheid
Typography

NLMagazine Economie & Duurzaamheid - Koffiemerk Wakuli kreeg afgelopen week een kapitaalinjectie van € 1,8 miljoen van Rubo Impact Ventures. "De keten wordt verziekt door grote spelers", zegt oprichter Yorick Bruins. Volgens Bruins is de consument klaar voor eerlijke koffie. 

Yorick Bruins werkte als koffieconsultant in Tanzania toen hij bedacht de koffiemarkt te willen veranderen. "Die wordt verziekt door de grote spelers. De consument heeft geen idee waar zijn koffie precies vandaan komt en de boer snapt niet waar het heengaat." Jaarlijks gaat er € 170 miljard in de koffiebranche om, waarvan slechts 10% komt ten goede aan de boeren die koffie verbouwen.


Eerlijke koffieketen

In 2019 begon Yorick Bruins samen met Lukas Grosfeld  met Wakuli, een koffiemerk met een eerlijke keten. Eerst waren de mannen van plan een online marktplaats te beginnen, waar klant en boer elkaar zouden kunnen vinden. Het bleek echter dat niemand daar op zat te wachten. "Boeren wilden zich wel aansluiten, maar voor grote branders was er geen stimulans om dat te doen." En dus besloten Yorick en Lucas zelf het voortouw te nemen, want volgens hen is de consument er klaar voor. 


Koffie door je brievenbus
En dat klopt, want afgelopen jaar zijn ze van duizend naar tienduizend klanten gegroeid en zijn er 500 boeren aangesloten. "Het koffiepakket komt rechtstreeks door de brievenbus en op het kaartje staat waar het precies vandaan komt en wie wat heeft verdiend aan je koffie." De klanten bevinden zich nu nog vooral in Nederland en opvallend genoeg vooral buiten de randstad. Bruins: "Dat is ook wel logisch, want het is juist buiten de randstad 25 kilometer rijden naar de eerste fatsoenlijke versgebrande koffie. En dan bedoel ik niet die troep uit de supermarkt." 
De composteerbare cupjes zijn qua prijs vergelijkbaar met die van Nespresso. Een zak met koffiebonen is 5,50 euro. De consument betaalt dus ongeveer hetzelfde, terwijl de boeren meer verdienen. Als zij zich hebben aangesloten bij Wakuli zien zij hun inkomen toenemen met 25%.

Eva Segaar, Duurzaam bedrijfsleven

Greenchoice

Quote

Economie nu.nl

29 maart 2024

Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

e-Matching

Mediamarkt

Coolblue