Economie & Duurzaamheid
Typography

NL Magazine Economie & Maatschappij – De digitale medemens is tegenwoordig altijd online. Sinds de introductie van de slimme mobiele telefoon in 2007 is de intensiteit in het gebruik alleen maar toegenomen.

Een van de toepassingen die vooral populair is bij de generaties Millenials (geboren tussen 1980 en 1994) en generatie Z (geboren tussen 1995 en 2015) is de dating app met talloze verschillende dating platforms waar je een partner kunt uitzoeken.

Het aantal gebruikers van dergelijke platforms neemt nog steeds toe ,maar vaak zit er maar één organisatie achter meerdere platforms. Het grootste datingbedrijf is ‘Match Group’ dat meer dan 20 overnames heeft gedaan en inmiddels over 45 datingplatformen beschikt. Onderstaand plaatje geeft een goed beeld van de snelle groei die Match Group heeft doorgemaakt.

Waarom zijn dating platforms zakelijk ook interessant?  

Wanneer je je voor het eerst aanmeldt bij een datingplatform, is dat in de meeste gevallen kosteloos. Daarna word je al snel verleid tot het afsluiten van een abonnement en dat maakt een datingplatform weer interessant voor een (Tech) bedrijf. Immers, abonnementen maken de omzet voorspelbaar en vaak zijn de winsten bovengemiddeld hoog. Ter illustratie: de winsten van Facebook en Microsoft zijn bijna identiek aan die van datingplatforms. Dat heeft tot gevolg dat de beurswaarde van de Match Group is opgelopen tot 25 miljard dollar.

Het meest bekende datingplatform van de Match Group is ‘Tinder’ met 59 miljoen gebruikers. Dit aantal groeit nog steeds. Onderstaand plaatje geeft het aantal gebruikers van Tinder t.o.v. een aantal landen en omzet als onderdeel van de Match Group weer.

Duidelijk is wel dat het overgrote deel van de gebruikers, Millenials en Generatie Z, zo’n beetje zijn opgevoed met een mobiele telefoon. Voor hen is online dating de gewoonste zaak van de wereld. Voor de oudere generaties zijn de traditionelere vormen van daten nog steeds de meest gangbare manieren om een nieuwe partner te vinden.


Wat betekent dit voor traditionele samenlevingsvormen?
Beide generaties grootverbruikers van datingplatformen zijn dus gewend aan het swipen van mogelijke nieuwe partners. Dat gemak waarmee ze nieuwe partners kunnen ontdekken heeft ook een consequentie: het zorgt voor meer kortstondige relaties en in veel gevallen wordt er ook langer geëxperimenteerd met al die beschikbare datingplatformen. Dat leidt er ook toe, dat men langer bezig is met het vinden van de juiste partner waardoor de gemiddelde leeftijd waarop mensen met elkaar een langdurige verbintenis aangaan, steeds hoger ligt.

Daarnaast zijn er andere redenen om aan te nemen dat het voor gemiddelde Millenial tegenwoordig

bijna onmogelijk is een nestje te bouwen in de randstad. De hoge huizenprijzen zijn alleen betaalbaar voor tweeverdieners en vaak gaan salarissen pas omhoog wanneer je carrière een paar jaar onderweg is.

Misschien handig wanneer datingplatformen zich ook gaan bemoeien met de huizenmarkt?

French Paulitz

Greenchoice

Quote

Economie nu.nl

12 augustus 2020

Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

e-Matching

Mediamarkt

Kranten ad

Aanbevolen artikelen