Economie & Duurzaamheid
Typography

NL Magazine Economie – De Bijenkorf bestaat dit jaar 150 jaar. In het feestjaar neemt de Bijenkorf zijn klanten mee op een reis door de geschiedenis met het uitbrengen van een speciale 150 jaar collectie, een boek, bijzonder vormgegeven etalages en speciale evenementen voor klanten.

Verder heeft het warenhuis in zijn jubileumjaar de ambitie uitgesproken om in 2025 alleen nog maar duurzamere merken aan te bieden en om internationaal door te groeien.

Anderhalve eeuw geleden begon Simon Philip Goudsmit zijn kleine fourniturenwinkel ‘Magazijn de Bijenkorf’ op de Nieuwendijk in Amsterdam. 150 jaar later is de Bijenkorf uitgegroeid tot het oudste warenhuis van Nederland met zeven vestigingen verspreid over heel het land en webshops in Nederland, Duitsland en België en later dit jaar ook in Frankrijk en Oostenrijk.

Feestjaar

Ter gelegenheid van het 150-jarig bestaan maken 150 merken een unieke uitvoering van hun meest iconische product. De eerste toekomstige klassiekers van onder andere Claudia Sträter, Daily Paper, Diamond Point, KitchenAid, Kurt Geiger, Mason Garments, Vanilia en Wandler zijn vanaf 10 maart in beperkte oplage verkrijgbaar. Daarnaast brengt Stichting Cultureel Erfgoed de Bijenkorf een boek uit over de geschiedenis van het warenhuis. In de etalages zijn illustraties en decorstukken van Timo Kuilder te zien. In zijn kenmerkende stijl, met gestileerde figuren en vormen vertelt hij het verhaal van anderhalve eeuw de Bijenkorf en daarmee tegelijkertijd van de culturele, economische en maatschappelijke ontwikkeling van Nederland. Later dit jaar zullen de etalages toneel bieden aan een reizende expositie over mode in verleden, heden en toekomst.

 

Internationale groei

Naast de zeven warenhuizen in Nederland en webshops in Nederland, België en Duitsland, breidt het bedrijf zijn activiteiten in 2020 uit met webshops in Oostenrijk en Frankrijk. Daarmee zet de Bijenkorf zijn volgende stappen in de snel veranderende retailwereld. Zo maakt het bedrijf niet alleen internationale stijliconen en trends toegankelijk in Nederland, maar laat met zijn service ook op internationale schaal klanten het bijzondere ‘Bijenkorf-gevoel’ ervaren.  

De toekomst is groen

Naast een blik terug in de tijd kijkt het bedrijf in zijn jubileumjaar ook vooruit en spreekt het de ambitie uit om in 2025 het volledige aanbod uit duurzamere merken te laten bestaan. Daarnaast gaat de Bijenkorf door met het recyclen van afval en komt alle elektriciteit die het warenhuis gebruikt uit zonne- en windenergie. “Honderdvijftig jaar bestaansrecht is een bijzondere mijlpaal. Dit zorgt voor een groot gevoel van verantwoordelijkheid om ook de komende 150 jaar relevant te blijven. Daarbij is het heel belangrijk dat wij bewust omgaan met onze keten, onze bedrijfsvoering en de producten die wij aanbieden.”, licht CEO Giovanni Colauto toe.

Greenchoice

Quote

Economie nu.nl

29 maart 2024

Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

e-Matching

Mediamarkt

Coolblue