NLMagazine/Den Haag, Kunst & Cultuur - De Haagse kunstenaar Marleen Sleeuwits presenteert de tentoonstelling Enter the Cube in Fotomuseum Den Haag (18 januari - 5 mei 2025). In deze kleurrijke installatie gaat Sleeuwits de dialoog aan met de beroemde Amerikaanse kunstenaar Sol LeWitt, waarbij ze speelt met perspectief en de beleving van ruimte.
Geïnspireerd door LeWitt’s kubusvormen, integreert Sleeuwits de architectuur van de tentoonstellingsruimte met haar kunst, waardoor bezoekers worden uitgenodigd om een ogenschijnlijk oneindige ruimte te verkennen.
Naast de installatie toont Sleeuwits nieuw en bestaand werk, waaronder haar serie Ongoing Series of False Ceilings, die de relatie tussen origineel, replica en fotografie onderzoekt. Buiten de museummuren zijn vanaf 18 januari levensgrote kubusontwerpen te zien aan de Hofvijver tijdens het Spiegelfestival. Deze opdracht is mogelijk gemaakt door Fotomuseum Den Haag, Stroom Den Haag, en het Mondriaan Fonds. tentoonstelling Enter the Cube is te zien van 18 januari t/m 5 mei 2025 in Fotomuseum Den Haag
Ervaar de kubus van binnenuit
Marleen Sleeuwits speelt in haar werk met de perceptie van ruimte en schaal, geïnspireerd door de logica en complexiteit van de kubusstudies van kunstenaar LeWitt. In een installatie binnen een tentoonstellingsruimte reconstrueert Sleeuwits de ribben van kubussen en voorziet deze van kleuren volgens een gestructureerd systeem, vergelijkbaar met LeWitt. Wat haar aanpak uniek maakt, is de integratie van de bestaande architectuur: ze maakt mallen van pilaren, creëert kleurrijke fotografische prints en bevestigt deze op zowel originele als nieuwe elementen. Dit resulteert in een spel tussen realiteit en suggestie, waarin bezoekers door de installatie worden uitgenodigd en een steeds veranderend lijnenspel ervaren. Sleeuwits hoopt verwondering te wekken en tegelijkertijd een bewustwording van de ruimte, om de bezoeker uiteindelijk te laten verdwalen in een illusie van oneindigheid.
Nieuw werk
Naast de installatie Enter the Cube, is er ook nieuw en bestaand werk van Sleeuwits te zien. In deze werken wordt het onderzoek naar de relatie tussen origineel, replica en fotografie verder uitgediept. Sleeuwits staat bekend om het werken met materialen waar wij ons de hele dag mee omringen, zoals systeemplafonds, gipsplaten en laminaatvloeren. Ze bevraagt hiermee de huid van de plek, in wat voor soort decor wij leven en hoe wij ons hiertoe verhouden. Speciaal voor deze tentoonstelling voegt ze nieuwe werken toe aan de serie Ongoing Series of False Ceilings. Hierin worden delen van systeemplafondplaten, (bewerkte) foto’s van systeemplafonds en afgietsels gecombineerd.
Buitenexpositie
Vanaf 18 januari 2025 zijn de kubusontwerpen van Marleen Sleeuwits levensgroot te zien aan de Hofvijver tijdens het Spiegelfestival, een festival waar kunstenaars en vormgevers de Haagse binnenstad en het Museumkwartier aankleden met bijzondere ingrepen. Dit festival maakt onderdeel uit van het stadsprogramma BinnenhofBuiten.
Over Marleen Sleeuwits
Marleen Sleeuwits (NL, 1980) is een multidisciplinair kunstenaar. Ze studeerde aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag en AKV St. Joost in Breda. Haar werk, dat bestaat uit fotografie, objecten en installaties, is internationaal tentoongesteld onder andere in het Nederlands Fotomuseum, Centre Photographique Rouen (FR), Museum für Konkrete Kunst (DE), Jeonju Photo Festival (Zuid-Korea) en Foto Levallois (Parijs).
Ze heeft verschillende prijzen en nominaties ontvangen, waaronder de Meijburg Kunstcommissie en een Prix de Rome nominatie. Haar werk bevindt zich in de collectie van onder andere Museum Boijmans Van Beuningen en AkzoNobel. Sleeuwits wordt vertegenwoordigd door Gallery Bart (Amsterdam) en Sous les Étoiles Gallery (New York).
Over Sol LeWitt
Sol LeWitt (USA, 1928-2007) is één van de belangrijkste grondleggers van de Amerikaanse kunststroming Minimal Art. In 1970 werd het eerste overzicht van Sol LeWitt in het Gemeentemuseum Den Haag gepresenteerd en tot zijn overlijden heeft het museum een sterke band met hem onderhouden. Dit heeft geresulteerd in een aantal belangrijke werken in de collectie, meerdere in het oog springende wandschilderingen in de gangen en trappenhuizen van het Kunstmuseum en een reliëf aan de gevel van Fotomuseum Den Haag.