22
Sun, Dec

Cultuur Uitgaan Entertainment Media Lifestyle
Typography

NLMagazine, Goede doelen – Zowel KWF als Kika focussen zich op het bestrijden van kanker, maar voor het eerst in 14 jaar is KWF niet langer het sterkste merk in goededoelenland.

Het jongere merk KiKa, dat zich richt op de bestrijding van kanker onder kinderen, neemt het stokje van KWF over. Dit blijkt uit het jaarlijkse Goede Doelen Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy.

De nieuwe onderzoekseditie laat zien dat de Goede doelen in de problemen komen door een verdere verrechtsing van de Nederlandse samenleving. Vooral de internationale hulporganisaties raken hierdoor in problemen.

KWF altijd steevast bovenaan maar Kika neemt topplaats over

Vanaf de eerste onderzoeksmeting in 2010 prijkte KWF steevast bovenaan de lijst van goede doelen met de sterkste reputatie. Het was zelfs jarenlang het allersterkste merk van Nederland, ook vergeleken met commerciële merken zoals bol en Albert Heijn. Hierin is dit jaar verandering gekomen: KiKa, dat zich richt op de bestrijding van kanker onder kinderen, neemt de koppositie van KWF over. 

Merkadviseur Hendrik Beerda van Brand Consultancy verwoordt: “Voorheen profileerde KWF zich als dé kankerbestrijder van Nederland. Door zich meer te richten op het voorkomen van kanker, maar vooral ook door het inkorten van de naam naar KWF heeft de organisatie voor nu de glans van zijn magische status verloren. KiKa staat daardoor nu aan kop, maar heeft nog niet het reputatieniveau van het oude KWF Kankerbestrijding bereikt. Op bekendheid en binding kan het merk nog groeien, maar de waardering voor KiKa in hun strijd voor het kind is ongekend hoog”.   

Top 5 goede doelen totale bevolking in 2024 (+ positie in 2023)

  1. (3) KiKa

  2. (1) KWF

  3. (5) Rode Kruis

  4. (2) Voedselbank

  5. (6) UNICEF

Goede doelen in de problemen

Al jarenlang daalt het vertrouwen in goede doelen, waarmee het toekomstperspectief almaar somberder wordt. Steeds minder mensen hebben de neiging aan goede doelen te geven. De verrechtsing vormt een extra bedreiging voor de sector, en dan met name voor de internationale hulporganisaties. Bij de overtuigd linkse kiezers hebben deze hulporganisaties verreweg de sterkste reputatie. UNICEF, Artsen zonder Grenzen en War Child behoren voor hen zelfs tot de vijf favoriete goede doelen. De rechtse achterban heeft vooral oog voor organisaties die goed doen in eigen land. Voor hen zijn KiKa, KWF en de Dierenambulance de belangrijkste goede doelen.

          Top 5 goede doelen rechtse achterban

  1. KiKa

  2. KWF

  3. Dierenambulance

  4. Ronald McDonald Kinderfonds

  5. Rode Kruis

    Top 5 goede doelen linkse achterban

  1. Voedselbank

  2. UNICEF

  3. Rode Kruis

  4. Artsen zonder Grenzen

  5. War Child

Onderzoek onder 19.000 respondenten

Het Goede Doelen Merkenonderzoek is in 2010 met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld. Sindsdien zijn 19.000 respondenten ondervraagd over de reputatie en groeipotentie van alle organisaties die actief zijn in de Nederlandse goededoelensector. Het onderzoek wordt in eigen beheer uitgevoerd en heeft dus geen opdrachtgever of andere belanghebbende. Elk merk wordt op 41 factoren onderzocht: spontane bekendheid, merkkracht (= ongewogen gemiddelde van geholpen naamsbekendheid, waardering en binding), merkpersoonlijkheid (17 factoren), merkprestatie (17 factoren), donatiebereidheid en groeiverwachting.

Over Hendrik Beerda Brand Consultancy

  • Hendrik Beerda is merkadviseur met 28 jaar ervaring in marketing en brand consultancy

  • Bij de uitvoering van de opdrachten werkt Hendrik Beerda samen met een vast team van specialisten in marktonderzoek, doelgroepsegmentatie en economische merkwaardering

  • De Universiteit van Amsterdam is de vaste samenwerkingspartner bij de ontwikkeling van de onderzoeken

  • Het onderzoek wordt uitgevoerd door een professioneel onderzoeksbureau dat bijvoorbeeld ook verantwoordelijk is voor de marktonderzoeken van NOS en RTL

  • Het onderzoek heeft geen opdrachtgever of andere belanghebbende

Quote

Uitgaan nu.nl

22 december 2024

Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

e-Matching