Brigitte Bloksma en Max Vorst in museum Beelden aan Zee (foto Studio Gerrit Schreurs) - NLMagazine/Den Haag, Kunst & Cultuur, video - Museum Beelden aan Zee opende afgelopen week haar deuren voor de internationale groepstentoonstelling If not now, when? Max Vorst Collection.
Het museum in Den Haag kreeg de eer om één van de meest prominente particuliere kunstcollecties in Nederland voor het eerst aan het grote publiek te tonen. Verzamelaar Max Vorst gaf vrij spel aan museumdirecteur en curator Brigitte Bloksma om een selectie te maken van 75 sculpturen, wandobjecten en installaties, waaronder werk van Sarah Lucas, Mark Manders, Paul McCarthy, Danh Võ en Tracey Emin.
De tentoonstelling, die de ontwikkeling van de hedendaagse beeldhouwkunst van de laatste drie decennia belicht, is tot en met 8 september 2024 te zien. www.beeldenaanzee.nl
In If not now, when? staan 75 sculpturen en installaties centraal uit de niet eerder tentoongestelde privéverzameling van Max Vorst. De tentoonstellingstitel stelt de vraag of een verzameling ooit ‘af’ is, en wanneer deze klaar is om in zijn volledigheid aan het publiek te worden getoond. Museumdirecteur en curator Brigitte Bloksma prijst de moed van Vorst om zijn collectie in wording te delen en zegt: ‘Max liet het museum vrij om een eigen visie op zijn verzameling te formuleren. Na verschillende keuzerondes, waarbij ook een aantal van zijn favorieten sneuvelden, zijn we tot een selectie gekomen die een overzicht geeft van de belangrijkste ontwikkelingen en thema’s in de hedendaagse beeldhouwkunst van de afgelopen dertig jaar.’
Spanningsveld
Max Vorst verzamelt kunst waar hij persoonlijk door geraakt wordt. En dat zijn vaak werken die hem uitdagen door het specifieke onderwerp, of het materiaalgebruik: ‘Ik hou van rauwe materialen, zoals beton, cortenstaal en gegalvaniseerd staal’. De tentoonstelling beweegt zich in het spanningsveld tussen abstractie en figuratie, aan de hand van beeld, verhaal en werkelijkheid. Verrassende, vaak alledaagse materialen worden ingezet om sociale en historische kwesties aan te kaarten.
Daarnaast zijn zowel de menselijke figuur als de menselijke aard terugkerende onderwerpen, waarbij ook de schaduwzijde van de maatschappij wordt belicht. Werk van gevestigde namen als Sarah Lucas, Mark Manders, George Condo, Paul McCarthy, Ugo Rondinone, Donald Judd en Tracey Emin, staat opgesteld naast dat van opkomende talenten als Igshaan Adams, Klara Lidén en Danh Võ.
Transformatie
In de tentoonstelling worden ook werken getoond die zich bevinden op het snijvlak van het twee- en driedimensionale. De wandwerken van Rosemarie Trockel en Kara Walker lijken bijvoorbeeld de tentoonstellingsruimte in te treden. If not now, when? reflecteert op de wijze waarop we de beeldhouwkunst in de 21ste eeuw moeten benaderen en beschouwen. Het spelen met ruimte, schaal en ritme is niet langer voorbehouden aan sculpturen.
De grenzen van de beeldhouwkunst worden ook op andere manieren bevraagd. Zo is aanraking en beweging een wezenlijk onderdeel van de FedEx dozen van Walead Beshty, die hun vorm tijdens transport verkrijgen. En de wonderlijke, kobaltblauwe en turquoise kristallen in het grote werk van Roger Hiorns zullen langzaam van kleur veranderen en uiteindelijk vergaan.
De tentoonstelling If not now, when? is tot en met 8 september 2024 te zien in de Grote Zaal en op de terrassen van museum Beelden aan Zee in Den Haag. De catalogus van de tentoonstelling werd vormgegeven door Irma Boom. Deze is verkrijgbaar in de museumwinkel.
Foto: Studio Gerrit Scheurs
Nu te zien:
If not now, when? - Max Vorst Collection
12 april t/m 8 september 2024
Hans Arp - A Petrified Forest
t/m 15 december 2024
Per Abramsen - Delighted Flashback
t/m 8 september 2024
Erica van Seeters - Kosmische contrasten
t/m 8 september 2024