Vincent van der Veen, programmamanager Kind en Natuur van IVN Natuureducatie - NLMagazine Openbare ruimte, schoolplein en spelen - 'Kinderen op schoolplein hebben nog minder ruimte dan vrije-uitloopkip' Die conclusie kunnen we helaas weer trekken naar aanleiding van onderzoek door het tv-programma Pointer.
Gemeenten blijken zich nog nauwelijks iets aan te trekken van de nieuwe norm, die sinds 2021 voorschrijft hoe groot schoolpleinen voor basisscholen moeten zijn. Terwijl er bij nieuwbouw per leerling minimaal vijf vierkante meter aan buitenspeelruimte moet zijn, is dit nu gemiddeld slechts drie vierkante meter. Willen we het welzijn en ook de schoolprestaties van onze kinderen verbeteren, dan moeten veel meer gemeenten de buitenruimte van scholen serieus gaan nemen.
IVN Natuureducatie pleit al jaren om een einde te maken aan deze vorm van intensieve kindhouderij. Maar terwijl iedereen de mond vol heeft over de achterstanden die kinderen in ons land zouden hebben op het gebied van rekenen en taal, lijken de randvoorwaarden om goed te kunnen presteren niet door te dringen.
Uit allerlei onderzoeken blijkt dat groene schoolpleinen zorgen voor blijere, gezondere kinderen, die zich beter kunnen concentreren en beter presteren. Bovendien is de sfeer op een groen schoolplein aangenamer en wordt er minder gepest.
Maar met hoeveel onderzoeken moeten we nog komen voordat er echt iets verandert? Het zijn nota bene de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en de onderwijssector zelf geweest die destijds pleitten voor de nieuwe norm in het Kwaliteitskader Huisvesting Onderwijs. Worden beleidsmakers van de gemeenten zelf hier dan niet in meegenomen? Het is hoog tijd dat de ogen opengaan. Laat kinderen op fijne groene schoolpleinen lekker kunnen ravotten en spelend leren.
Aanleiding voor dit artikel was:
Gemeenten nemen nieuwe norm schoolpleingrootte niet mee in beleid | KRO-NCRV
Bron: Persportaal