NLMagqazine/Den Haag, Kunst & Cultuur - Kunstverzamelaar Max Vorst bouwde afgelopen dertig jaar een indrukwekkende internationale privécollectie op van hedendaagse kunst. Hij verzamelde werken van gerenommeerde kunstenaars als Sarah Lucas, Mark Manders, Lynda Benglis en Roni Horn.
Museum Beelden aan Zee toont vanaf 12 april ruim 70 van deze sculpturen en installaties. Een unieke kans, want nooit eerder ontmoetten de werken elkaar in één museum.
Ooit haalde Max Vorst samen met zijn broer de pizza slice naar Nederland door hier vestigingen van New York Pizza te openen. Daarna werd hij eigenaar van vastgoedbedrijf Prowinko. Maar Vorst is meer dan een vastgoedinvesteerder, hij is ook groot liefhebber en verzamelaar van hedendaagse kunst. In de afgelopen dertig jaar verzamelde hij beelden van internationaal gevierde kunstenaars als Steve McQueen, Paul McCarthy, Roni Horn, Ai Weiwei, Mark Manders, Lynda Benglis en Donald Judd en van opkomende talenten als Igshaan Adams en Danh Võ. Museum Beelden aan Zee toont nu voor het eerst een ruime selectie van deze indrukwekkende kunstverzameling in de tentoonstelling If not now, when?.
Belangrijke particuliere kunstverzameling
Dit is de eerste keer dat een museum zoveel werken uit de collectie van Max Vorst tegelijk tentoonstelt. Eerdere aanbiedingen voor een tentoonstelling heeft hij vriendelijk afgehouden, hij leende slechts individuele kunstwerken uit aan musea. Wat deze tentoonstelling nog unieker maakt is dat museum Beelden aan Zee nooit eerder een particuliere verzameling van zo’n omvang tentoon heeft tentoongesteld.
Brigitte Bloksma, directeur en curator van de tentoonstelling If not now, when?:
“Voor mij als samensteller van de tentoonstelling was het een voorrecht een selectie te maken uit de fenomenale collectie van Max. Hij liet het museum vrij een eigen visie op zijn verzameling te formuleren. Na verschillende keuzerondes, waarbij zeker ook een aantal favorieten van de verzamelaar moesten sneuvelen, zijn we tot een selectie gekomen die een overzicht geeft van de belangrijkste ontwikkelingen en thema’s in de hedendaagse beeldhouwkunst van de afgelopen dertig jaar. Deze collectie kan daardoor gezien worden als een van de belangrijkste particuliere kunstverzamelingen in Nederland.”
Schaduwkant menselijke natuur
De tentoonstelling laat niet alleen de ontwikkeling in de hedendaagse beeldhouwkunst zien, bezoekers maken ook kennis met de karakteristieken van de collectie van Vorst. Tijdens een bezoek aan de tentoonstelling kun je zien hoe de beelden zich bewegen in het spanningsveld van abstractie en figuratie en van beeld, verhaal en werkelijkheid. Zo lijken de wandwerken van Rosemarie Trockel en Kara Walker de tentoonstellingsruimte in te trekken. De tentoonstelling roept daarmee ook vragen op over de wijze waarop we de beeldhouwkunst in de 21ste eeuw moeten benaderen en beschouwen. Het spelen met ruimte, schaal en ritme is niet langer voorbehouden aan de beeldhouwkunst.
Daarnaast staat de schaduwkant van de menselijke natuur, ofwel dat wat ons mens maakt, centraal in de tentoonstelling. Hoe wordt de mens eigenlijk gezien? En hoe bewegen we ons door tijd en ruimte? Deze thema’s vormen de leidraad voor If not now, when?. Deze titel past daar perfect bij en verwijst naar een uitspraak van Rabbi Hillel: "If I am not for myself, who will be for me? And when I am for myself, what am 'I'? And if not now, when?”
If not now, when?
De tentoonstelling If not now, when? is van 12 april tot en met 8 september te zien in de Grote Zaal en op de terrassen van museum Beelden aan Zee. De tentoonstelling toont werk van toonaangevende nationale en internationale kunstenaars onder wie Lynda Benglis, Sarah Lucas, Donald Judd, Phyllida Barlow, Roni Horn, Isa Genzken, Roger Hiorns, Pamela Rosenkranz, Rosemarie Trockel, Sarah Lucas, Huma Bhaba, George Condo, Paul McCarthy, Ugo Rondinone, Tracey Emin, Antony Gormley, Jenny Holzer, Steve McQueen, Thomas Houseago, Kara Walker en Mark Manders.
Over het museum
Museum Beelden aan Zee is het enige museum in Nederland, dat zich exclusief toelegt op de presentatie van, educatie over en onderzoek naar de beeldhouwkunst. In het museum stap je iedere dag in een wereld van beelden en verbeelding. Daar ontstaan de mooiste en meest inspirerende ontmoetingen tussen kunstenaars en bezoekers en tussen kunst en haar kijkers. In museum Beelden aan Zee valt hedendaagse en moderne sculptuur samen met haar unieke omgeving van de zee, de duinen en de bijzondere architectuur van het gebouw. Door haar specialisatie in de beeldhouwkunst heeft het museum als vanzelf een unieke positie verworven in het culturele aanbod van Den Haag. Zij is een unieke plek in de stad, die uiteenlopende doelgroepen weet te bereiken en verbinden.