Tekst en fotografie: De Rode Loper op School - NLMagazine/Amsterdam Kunsteducatie - Met vijf scholen uit Amsterdam Oost bezoeken we het tegeltableau Samen zijn wij Oost. Het ‘diversiteitsmonument’, zoals kunstenaar Enzo Pérès-Labourdette het zelf noemt.
Kijken, tekenen (al die verschillende benen!), het gesprek over veiligheid en de buurt en een beeldende les op school, zijn onderdeel van het educatieprogramma over ‘samenleven in Amsterdam-Oost’.
Diversiteit
De Rode Loper op School ontwikkelde samen met Kunstmest en kunstdocent Anna Boterman het kunsteducatieproject ‘Samen zijn wij in Oost’. Dit schooljaar gingen ruim 350 kinderen, uit de groep 3 tot en met groep 8, onder begeleiding van De Rode Loper op School langs het kunstwerk Samen Zijn Wij Oost. Dit kunstwerk van Enzo Pérès-Labourdette, een tegeltableau van ruim 220 vierkante meter, werd in oktober 2022 opgeleverd. Het werk is een viering van diversiteit in Amsterdam-Oost.
Common ground
‘Het kunstwerk krijgt betekenis voor kinderen, op een laagdrempelige manier brengen we kunst dichtbij. De benen en voeten werken heel symbolisch, we wonen allemaal in hetzelfde stadsdeel, lopen op common ground!’, aldus Wendeline Thole, directeur van De Rode Loper op School. Geïnspireerd op het tegeltableau maakten de leerlingen hun eigen kunstwerken. Ze kregen de opdracht om te experimenteren met vormen en patronen, in de geest van Enzo. Iedere leerling maakte een paar benen. Alle losse werken vormen een nieuw ‘tegeltableau’, een benen-parade. Net als de kunstenaar vormen ze samen een bonte stoet aan individuen. Het resultaat van de opdracht is telkens verrassend en zoals een docent van Aldoende zei: ‘De leerlingen hebben zichzelf overstegen.’
Meer begrip voor elkaar
Enzo liet zich inspireren door de mensen en verhalen uit de buurt. In het werk valt op dat iedereen anders is, maar wel voor elkaar zorgt. Zo zie je mensen met regenboogparaplu’s elkaar door een storm helpen. De paraplu’s staan symbool voor ‘opkomen voor elkaar’ en de vele kleuren voor gender en ‘kunnen zijn wie je bent’. Kinderen worden aan het denken gezet, hoe je je door kunst kunt uiten. Wat betekent ‘anders’ zijn in een stad waar iedereen anders is? Zo werken we aan openheid, bewustwording en begrip. Juist in deze tijd extra belangrijk. Ook aankomend schooljaar kunnen scholen weer meedoen met het programma.