NLMagazine Kunst, Cultuur, Muziek VIDEO’s - Voor mij is een doedelzak zo ongeveer het meest saaie instrument dat er bestaat. Zelfs een triangel of een koeienbel geeft meer vibes dan zo’n blaaszak. Prachtig om in de Schotse hooglanden op te blazen, met alle vertraging en echo of op een begrafenis van een Queen, maar aan mij niet besteed.
Totdat…. Ik een filmpje op Instagram zag van de Zweedse multi-instrumentaliste (wat een woord: iemand die op alle instrumenten kan spelen klinkt ook niet echt) Gunhild Carling. Toen was ik om. Hoe is het mogelijk dat iemand met een slaapverwekkend instrument als een doedelzak (bagpipe klinkt minstens zo ingekakt) zo’n swingend geheel kan maken? Ik zou zeggen, kijk en luister zelf maar naar het filmpje in de link.
Nog even kort wat info over Gunhild. Ze werd op 7 mei 1975 geboren in Gothenburg en groeide op in een muzikale familie in het Zuiden van Zweden, buiten Malmö. Ze zegt daarover (Wiki): “Our house was full of variety – circus, acting, dance, vaudeville and novelty. I just picked up instruments from when I was very young and played them.” Muziekles kreeg ze niet, was ook niet nodig. Gunhild volgde haar eigen muzikale route.
In 2016 mocht ze optreden voor de Zweedse koning op zijn verjaardag. Dat deed ze net als vroeger thuis. Het optreden in de link deed mij denken aan de muziek van blueslegende John Mayall (& The Bluesbreakers). Vooral zijn nummer Room To Move, dat ik hem ooit zag spelen met zijn breakers op het North Sea Jazz Festival in Den Haag in een rokerige kelderruimte. Dat is precies wat onze Gunhild nodig had en heeft: ROOM TO MOVE! Met of zonder swingende doedelzak.
tekstraton