Cultuur Uitgaan Entertainment Media Lifestyle
Typography

16 december 2021 – zondag 27 februari 2022 In The Mer4chant House Amsterdam - NLMagazine Kunst & Cultuur - Met groot genoegen presenteert The Merchant House opnieuw het visionaire werk van de Nederlandse multimedia kunstenaar Hilarius Hofstede. TMH toont een nieuw project met gedrukt mediamateriaal in een grote installatie, bestaande uit een reeks betaalbare, epische afdrukken, getiteld A DEMOCRACY OF THOUGHT.

 Het project is de voortzetting van thema’s die Hofstede ontwikkelde in zijn tijdschrift Paleo Psycho Pop en legt de nadruk op het versmelten van de horizonten van tijd en waarneming, het omarmen van toevallige ontmoetingen, de kracht van het surreële en het vermogen tot verwondering in onze omgang met de wereld.

Een beetje zoals Duchamp stof verzamelde voor zijn mixed media kunstwerken, heeft Hofstede jarenlang de vooruitziende blik gehad om fragmenten uit zowel populaire als kwaliteitsmedia te bewaren. Het afgelopen jaar heeft hij op basis daarvan mood boards samengesteld voor afdrukken en digitaal werk. Deze ‘gedachtenposters’ vormen samen tableaus die inzicht geven in de combinatie natuur/cultuur, maar het is hun oppervlak – bobbelig (in deze afdrukken tastbaar) en met de voor Hofstede kenmerkende gescheurde beeldranden, belettering en vreemde kleuren – dat de irrationaliteit, rauwe betekenissen en subversieve humor in het spel brengt die zo wezenlijk zijn voor zijn kunst. De tentoonstelling omvat meer dan 40 werken (uit een verzameling van op dit moment circa 200) en hoewel ze gemaakt zijn volgens een uniforme methode, zijn ze nooit formulair en is ieder werk scherp in uitwerking.

In de overvloed aan uitgeknipte beelden zien we onder meer een beroemd Europees schilderij en basisvoedingsmiddelen naast elkaar; Polynesische ornamenten of dieren in de natuur en in gevangenschap; Aziatische meisjes slapend op de rug van een varken; Amy Winehouse (in een portret gepubliceerd vlak na haar dood) bedekt met rozenblaadjes zoals de Romeinse godin Cybele; handafdrukken uit de Steentijd en de poppenhanden van Arman; vervormde portretten van onder andere Vincent van Gogh, Elon Musk en Johannes Calvijn; George Clinton en Albert Einstein als universele sjamanen; beelden van voedselmerken als Calvé Pindakaas en Campbell’s Tomato Soup (met verwijzingen naar zowel Johannes Calvijn als de stad Compton); evocatieve flarden van titels, reclames en citaten; en verwijzingen naar natuurrampen en technologische prestaties, naar bendeoorlogen in Los Angeles en oorlogen en culturele gebeurtenissen in al hun verschijningsvormen.

Hofstede gaat uit van de vertrouwde notie van de inwisselbaarheid van alles in onze, door beeldcultuur bepaalde, levens, met een vlijmscherpe kritiek op de massacultuur. Maar de verrassende verbanden die hij blootlegt suggereren dat iedere rationale of lineaire interpretatie zijn tekortkomingen heeft. Zijn werk heeft een heel eigen plastische vorm en baart een fabelachtig (en niet per se dystopisch) landschap dat bol staat van de betekenissen, met een bevrijdend effect, als in een droom.

Hofstede is behalve beeldend kunstenaar een vindingrijk schrijver en presenteert tijdens de tentoonstelling zijn nieuwe polemische boek Pop Killer (November Editions, Berlijn, 2021). Het boek is opnieuw een smeltkroes van proza en poëzie, fictie en autobiografie. Pop Killer is het slotdeel van de trilogie met twee eerdere boeken met een onconventionele vertelling: De Markies van Water (Zip Books, San Francisco, 2018 – 20e jubileum editie) en Microsoft Mon Amour (Zip Books, San Francisco, 2017). Met de vurige wisselwerking tussen het optische, het discursieve en het retorische, onderstrepen de tentoonstelling en deze teksten de unieke gave van Hofstede om stem te geven aan onze oerneigingen, die, zo beweert hij, ‘rondspoken in het hart van de mens.’

Hilarius Hofstede (1965, NL) is een unieke vernieuwer en behendig interpreet van de ontmoetingen tussen natuur en cultuur. Hij werkt op papier, in assemblages, met teksten en muziek. Zijn grensverleggende werk is te vinden in vele openbare en privécollecties. Recentelijk schreef hij de teksten voor het album Mastervolt van de New Yorkse band Defunkt. Hij is de auteur van drie cultboeken, De Markies van Water (1999), Microsoft Mon Amour (2017) en Pop Killer (2021). Hofstedes collaboratieve interventies waren te zien in het Stedelijk Museum te Amsterdam (1999), de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis te Brussel (2003), en het Musée de la Chasse te Parijs (2012). Hij is de stichter van en het brein achter het reizende festival Bison Caravan.

Lezing + Opening: Prof. Jean-Michel Rabaté bespreekt het werk van Hofstede
Don 16 dec, 15:00-17:00 – Live en via Zoom
(Lezing begint om 15:30)

Verlengde openingstijden
Vrij 17 – zat 18 dec, 12:00-17:00
Toegang tot onze evenementen en tentoonstellingen is gratis. Het programma wordt
mogelijk gemaakt door de verkoop van kunst.

Over The Merchant House
The Merchant House presenteert hedendaagse kunstprojecten gefinancierd door de verkoop van kunst. Ieder project, samengesteld door de oprichter en artistiek directeur Marsha Plotnitsky, omvat naast een uitgebreide tentoonstelling ook culturele en onderzoeksgerichte evenementen en een verzorgde catalogus of kunstenaarsboek.

TMH zette internationale en Nederlandse vernieuwers in de schijnwerpers, zoals Henk Peeters, Jan Schoonhoven, André de Jong, Chuck Close, Carolee Schneemann, Hilarius Hofstede, Craigie Horsfield, Judit Reigl, Pino Pinelli en John Coplans, maar ook jong talent. Sinds de opening in een historisch grachtenpand in 2013 is TMH uitgegroeid tot een moderne versie van de Nederlandse traditie van de koopman—een levendige en openbare kunstruimte.

E-mail ons om de galerie te bezoeken: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Quote

Uitgaan nu.nl

02 mei 2024

Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

e-Matching