Cultuur Uitgaan Entertainment Media Lifestyle
Typography

Nlmagazine Lifestyle & Gezondheid - Immunoloog Pierre Capel maakte het onderstaande filmpje. Het zegt eigenlijk alles: mondkapjes werken niet. Onder het filmfragent leest u hoe de wetenschap wordt verdraaid tot marketing. We worden op een zeer schadelijke manier gemanipuleerd… https://stichtingvaccinvrij.nl/mondkapjes-werken-niet-wetenschap-wordt-verdraaid-tot-marketing/

WETENSCHAP VERDRAAID TOT MARKETING
Mondkapjes werken niet. Maar er zijn wetenschappers die blijven proberen om telkens opnieuw aan te tonen dat het wel werkt. Als je hun wetenschappelijk onderzoek goed leest, dan falen ze jammerlijk, maar zelfs dan zullen de journalisten nog proberen om het onderzoek zo weer te geven dat het toch lijkt alsof de wetenschap een solide uitspraak heeft gedaan. 95% van de mensen leest de krant niet goed, laat staan het onderliggende wetenschappelijk onderzoek wat de journalist aanhaalde om zijn boodschap te verkondigen. Het is ook niet onze taak om alles te controleren – we zouden moeten kunnen vertrouwen op de media en de wetenschap. Maar dan blijkt dat we ten prooi vallen aan misleiding en marketing. Blind vertrouwen op de wetenschap en de media is zoiets als het doorfluisterspel dat we als kind speelden. Wat de eerste persoon in iemands oor fluisterde bleek steevast iets totaal anders te zijn dan wat de laatste persoon had gehoord.

Onderzoek dat “aantoont dat”…
Journalisten schermen vaak met ‘wetenschap’ die hun marketingboodschappen zouden moeten onderbouwen. Zo ook in het geval van mondkapjes.

Op 18-11-21 verscheen een onderzoek in het gereputeerde medisch-wetenschappelijke tijdschrift ‘Brittsh Medical Journal’ met de titel: ‘Effectiveness of public health measures in reducing the incidence of covid-19, SARS-CoV-2 transmission, and covid-19 mortality: systematic review and meta-analysis’. Dit onderzoek zou moeten dienen als bewijs dat mondkapjes werken tegen Sars-Cov-2.1

Maar is dat zo? Hoeveel marge zit er tussen de vaak zeer genuanceerde boodschap van de wetenschappers en de ‘kort door de bocht’-boodschappen van bevooroordeelde journalisten? Zoiets al zeven deelnemers in een groot doorfluisterspel.

Wat hoort de 7de, de laatste in de kring, de laatste in de kring luistert naar wat de oppervlakkige krantenlezer uitkraamt en hoort Mondkapje werken!

Wat hoort de 6de, de op één na laatste?
De op één na laatste; de vluchtige krantenkoppen lezer zelf, hoort iets zoals dit:
Er is wetenschappelijk bewijs dat mondkapjes werken tegen besmetting.

De 5de persoon daarvoor las wellicht iets van een percentage in een artikel en hoort:
53% reductie van virus-overdracht door maskers.

De 4de leest het krantenartikel grondig.
De 3de zoekt op de computer de bronnen op en opent ze: “Oef, pittige kost. In het Engels ook nog. Maar wel goed dat er bronnen zijn hoor.”
De 2de gaat het artikel van de BMJ lezen, maar snapt het maar half.
De 1ste lezer heeft vaker wetenschappelijk onderzoek gelezen. En hij of zij weet ook in te schatten wat er staat. Bijvoorbeeld over ‘Mask wearing and covid-19 incidence’:

door Joris Baas, Stichting Vaccinvrij

Quote

Uitgaan nu.nl

22 januari 2022

Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

e-Matching