Economie & Duurzaamheid
Typography

Stephan Nijst. Foto: Lene Rix - Deze chef stak zijn kop in het zand en ging failliet, nu helpt hij ondernemers - NLMagazine Economie & Duurzaamheid - Horecaondernemer Stephan Nijst stak zijn kop in het zand en kwam uiteindelijk via de schuldsanering uit zijn faillissement. Hij schreef een boek over deze lijdensweg. Steeds vaker staat hij ondernemers bij die door de huidige crisis het water aan de lippen staat. ‘Ga praten! Vlucht niet!’

Zijn boek Van Kaviaar naar Pindakaas, Ondernemerslessen van een kok is inmiddels toe aan de tweede druk. ,,Na verschijning heeft mijn telefoon niet stilgestaan. Gekkenhuis. Ondernemers weten mij te vinden om over hun problemen te praten”, vertelt Nijst rap pratend. ,,Het gaat nu goed met mij. Sta weer met beide poten in de klei en werk als adviseur bij Levens Middleby, leverancier van grootkeukenapparatuur. Nee, ik ben niet een adviespraktijk op dat vlak begonnen.”

'Faillissement niet altijd de oplossing'

Hij reageert op een artikel over schulphulpverlening dat eerder deze week op De Ondernemer stond. Specialisten uit de hoek van schulphulpverlening en brancheverenigingen vertellen dat getroffen ondernemers niet moeten dralen, maar in actie moeten komen om een eventueel faillissement af te wenden. Silke Eitink, adviseur schuldhulpverlening bij ROZ Groep, zei ‘dat faillissement echt niét altijd de oplossing is’. ,,Je hebt als ondernemer met schulden recht op schuldhulp en je hebt het recht om te laten beoordelen of je bedrijf levensvatbaar is. Bij een faillissement wordt dit recht een ondernemer ontnomen.”

Nijs staat dubbel en dwars achter het advies om te gaan handelen, want hij kan het weten. De voormalige chef/eigenaar van het Haagse restaurant Choix du Chef stelde en stelde maar uit. Uiteindelijk ging hij kopje onder, met alle gevolgen van dien. Praat met anderen en kruip niet onder een steen valt als een advies uit het boek te halen. ,,Als je open bent naar mensen, dan kan je mensen naar je toe halen. Ik heb veel met meesterkok Robert Kranenborg gesproken, te laat maar toch. Hij heeft veel meegemaakt (zijn restaurant Vossius in Amsterdam ging in september 2003 failliet, red.).”

'Onderwerp schulphulpverlening bij ondernemers moet echt worden uitgedragen'

Nijs werd benaderd door de Stichting Over Rood om over zijn ervaringen te praten en te komen met eventuele adviezen. ,,Deze organisatie bestaat uit mensen uit het bedrijfsleven. Zij staan ondernemers met schulden en dat soort zaken bij. Het onderwerp schulphulpverlening bij ondernemers moet echt worden uitgedragen. Ik zou het wel willen uitleggen aan een talkshowtafel.”


'Ik stel pijnvragen aan ondernemers'
Op dit moment hebben steeds meer ondernemers moeite met het betalen van hun energierekening en consumenten die vanwege de torenhoge inflatie de hand op de knip houden. Voor sommige van hen zal de steun, die de overheid nu aan het optuigen is te laat komen, zo verwacht ook Nijs. ,,Als er zich nu een meldt voor een gesprek, stel ik een aantal pijnvragen. Hoe sta je er zelf in? Blijf je zo door dobberen? Ben je in staat om te investeren in energiezuinigere elektrische installaties, die je ook nog eens makkelijker kan bedienen? Dan heb je ook nog eens minder personeel nodig. Door pijnvragen te stellen, laat ik ze zelf inzien hoe ze ervoor staan, zodat ze zelf de stap kunnen maken om door te gaan of daadwerkelijk te stoppen."

Bron: De Ondernemer

Quote

Economie nu.nl

20 mei 2024

Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

e-Matching