Cultuur Uitgaan Entertainment Media Lifestyle
Typography

Door Jos de Jong - NLMagazine/Frankrijk, Verkeer & Vervoer – Omdat het momenteel nog steeds koud en luguber weer is en het nog overmatig pijpenstelen regent, verheugen we ons zo langzamerhand enorm op de zomer met prachtig weer, echte heerlijke zomerse temperaturen en volop zonneschijn.

Zo langzamerhand beginnen we ons ook voor te breiden op een zomerse vakantie. Mochten er plannen zijn om bijvoorbeeld het fraaie Frankrijk weer eens aan te doen, is het wellicht toch even zinvol om notie te nemen van de al dan niet aangepaste en/of plotseling veranderde verkeersregels in dit waar de boetes de pan uit kunnen rijzen. Even goed opletten dus om niet voor vervelende verrassingen te komen staan.

Geen hulp en dus stevig balen

Zo waren wij vorig jaar toch wel heel erg verrast toen wij midden in het Franse landschap op zo’n 30 kilometer van de bewoonde wereld pech kregen met onze oude Mercedescamper uit 1978 die ons al jaren heel veel plezier brengt en ons bijna nooit in de steek laat. Bijna, want in dit fraaie Franse landschap brak onze uitlaat en verstoorde luid knallend de zo rustieke omgeving; de weg vervolgen was natuurlijk onmogelijk.
De Nederlandse ANWB probeerde ons telefonisch van hulp te voorzien, maar de Franse hulpdiensten gaven geen sjoege en dus geen enkele medewerking want wij hadden geen speciale camperverzekering met ‘Europadekking’, die in Frankrijk voor campers noodzakelijk is, afgesloten. Dat hadden we in ‘ons’ Europa met de door velen zo gewenste unanieme Europese regelgeving niet verwacht. Maar, ‘geen Europadekking, dan ook geen hulp van de Franse hulptroepen’, en dus zouden we ons op eigen kosten moeten laten wegslepen. Balen dus!

Na lang wikken en wegen wat te doen, passeerde ons gelukkig een rasechte troubleshooter van een booreiland op de Noordzee, die na 10 seconden nadenken een oplossing bedacht. Een bus hairspray werd leeggespoten, de boven- en onderkant werd ervan afgezaagd en in de lengte opengesneden. Vervolgens werden beide uiteinden van de gebroken uitlaat tegen elkaar aan geduwd en stevig met ijzerdraad omwonden. Wat was ik blij dat we gereedschap bij ons hadden. Dat slepen we al jaren met ons mee ‘voor het geval dat…’.
Zo konen we doorrijden naar een grote supermarché 30 kilometer verderop en kochten een supersterke klem waarmee we de tijdelijke oplossing konden vervangen door een langdurig alternatief waarmee we verder ongestoord onze reis konden vervolgen. Terug in Nederland keek men ons de ogen uit; wat een fantastische oplossing!

Maar, het zal je maar gebeuren dat je zo’n oplossing niét bedenkt en dat de Franse Wegenwacht ‘niet thuis’ geeft. Dan ben je dus ècht in de aap gelogeerd. Het is duidelijk dat je voorbereidingen voor rijden op de Franse wegen dus optimaal moet zijn.

Verkeersregels in Frankrijk

Frankrijk is een land waar de verkeersregels nogal eens ‘worden aangepast’. Misschien is dat om tijdens de zomermaanden lekker veel en dure bekeuringen te kunnen uitschrijven; verkeersboetes in Frankrijk zijn immers bepaald niet om over naar huis te schrijven. Daar schrik je je de blaren van. En dus dacht ik er goed aan te doen om Franse vakantiegangers even attent te maken op deze, soms zeer plotselinge en vrijwel onaangekondigde verkeersveranderingen. Wil je die dus vóór zijn? Neem dan een kijkje op Verkeersregels in Frankrijk | ANWB.

Quote

Uitgaan nu.nl

04 mei 2024

Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

e-Matching