NLMagazine Lifestyle - Foodwatch adviseert staatssecretaris Blokhuis om vandaag al in te grijpen in de soap rond voedselkeuzelogo’s en de opvolger van het Vinkje. Sinds enige dagen drukt Coca Cola een eigen voedsellogo op haar producten, dat wordt vergeleken met het afgezwakte Engelse verkeerslichtsysteem.
Blokhuis oordeelde al eerder dat consumenten hierdoor op het verkeerde been worden gezet terwijl andere voedingsbedrijven in november 2018 de staatssecretaris verzochten akkoord te gaan met het gebruik van de Nutri-score, het voedsellogo dat door de lidstaten, consumenten en wetenschappers breed wordt gedragen.
Een nieuw voedsellogo kun je niet, zonder uitdrukkelijke toestemming van de minister en conform de eisen van de ‘Warenwet informatie levensmiddelen’ (artikel 11), zo maar even invoeren en al helemaal niet als er nog onduidelijkheid bestaat over de interpretatie van de wet. Foodwatch is van mening dat dit niet kan en mag en vindt het al helemáál te grijs voor woorden als de overheid zich laat dicteren door de frisdrankgigant die hiermee, volgens foodwatch de consument op het verkeerde been zet. Snelle invoering van de Nutri-score acht foodwatch essentieel om verdere verwarring te voorkomen.
Coca Cola, het brave jongetje in de klas
Coca Cola zet met haar introductie van een nieuw voedsellogo de wereld op zijn kop. De laatste tijd staan de frisdrankconsumenten onder forse druk en doen er alles aan om o.a. hun suikerimago t verbloemen. De dranken worden immers vaak gezien als verslavende suikerbommen die ongezond zijn voor het menselijk lichaam en nare ziektes kunnen bewerkstelligen.
Elke zichzelf enigszins serieus nemende frisdrankfabrikant die deze klachten serieus neemt, probeert natuurlijk het braafste jongetje uit de klas te zijn waarbij deze aanklachten niet bestaan. Wellicht probeert Coca Cola te laten zien hoe series men is en dat men intern snel actie wil ondernemen om verdere onduidelijkheden te voorkomen. “We geloven in het belang van duidelijke en zinvolle informatie op de voorkant van onze verpakkingen, die kan helpen bij het maken van gezondere en beter geïnformeerde voedselkeuzes. Daarom wijzigen we in Nederland de labels van een aantal Coca-Cola producten om het kleurgecodeerde etiketteringssysteem te testen.
Het is je misschien al opgevallen dat een aantal Coca-Cola producten andere etiketten heeft dan je gewend bent. De cijfers op onze labels bevatten nu namelijk ook kleuren, bedoeld om de informatie op onze etiketten nog duidelijker te maken”, aldus Coca Cola Nederland in een artikel op haar website (ZieCoca-Cola)
Verkeerslichtsysteem
In Groot Brittannië en Ierland gebruikt men een ‘verkeerslichtsysteem’ dat overeenkomt met het kleurgecodeerde etikettenteringssysteem. Coca Cola: “Volgens de ‘Obesitasupdate 2017’ (https://www.oecd.org/els/health-systems/Obesity-Update-2017.pdf) van de OESO (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling) neemt het aantal mensen dat een gezondere optie kiest door verkeerslichtsystemen met 18% toe, en vermindert de calorieopname met 4%. In het verkeerslichtsysteem worden alle voedingswaarden per 100 ml weergegeven in ofwel rood, oranje of groen. Op deze manier helpt het etiket mensen dranken te kiezen die bij hen passen”, aldus de frisdrankgigant.
Coca-Cola lijkt met het ‘verkeerslichtsysteem’ een voor haar gunstigere voedselkeuzelogo te willen forceren. Een andere mogelijke reden voor Coca-Cola om nu met het voedsellogo te komen, kan zijn dat zij hiermee de verplichte uniforme Europese invoering van de Nutri-Score wil voorkomen. Alleen als lidstaten voor Nutri-Score kiezen, kan dit in Europa verplicht worden opgelegd aan bedrijven. Anders blijft het gebruik vrijwillig en dreigt cherrypicken: gezonde producten krijgen het logo, ongezonde niet.
Duidelijkheid gewenst
Onwelwillende bedrijven met ongezonde producten hebben dus belang bij twijfel en verwarring. Zo geeft de Nutri-score aan Coca-Cola de slechtst mogelijke score. Op een schaal van A tot E krijgt een Coca-Cola Regular een E -, terwijl het door Coca-Cola gebruikte logo 3 groene lichten geeft voor vet, verzadigd vet en zout en slechts 1 rood licht voor suiker. Hoe verwarrend kun je het maken. Foodwatch is voor een snelle invoering van Nutri-Score Europees wijd. Alleen dan namelijk kunnen bedrijven worden verplicht het te gebruiken en kan cherrypicken worden voorkomen. Nutri-Score geeft in 1 oogopslag een oordeel over de voedingswaarde van het product op een schaal van A tot E, in kleuren.
Evolved Nutrition Label
Met vijf andere voedselreuzen waaronder Unilever ontwikkelde Coca-Cola het ‘Evolved Nutrition Label’. Door alle kritiek die deze voedselgiganten ondervonden met onder andere hun etikettering, besloten zij in november 2018 toch nog even te wachten met de invoering van dit label; men vond dat het logo geen draagvlak had (zie voedsellogo geen draagvlak ). Coca-Cola besloot echter om toch door te gaan met het implementeren van dit Evolved Nutrition Label, dat voor dranken gelijk is aan het Britse verkeerslichtsysteem ‘met de afgezwakte criteria’.
Blokhuis niet blij met voedsellogo Coca-Cola
Staatssecretaris Blokhuis is bepaald niet blij met het door Coca-Cola geïntroduceerde voedsellogo cq verkeerslichtsysteem en voorziet problemen met dit Britse systeem. In een brief aan de Kamer en het daarna gevolgde Kamerdebat in mei 2018 (zie ook archief) meldde hij ‘dat men op het verkeerde been wordt gezet’ en ‘dat dit verzwakte verkeerslichtsysteem met name bij frisdranken een gezonder beeld schetst dan de drank in werkelijkheid is’. Zo wordt een blikje frisdrank bijvoorbeeld als relatief gezond beoordeeld en dat is natuurlijk verwarrend. “Frisdrank is niet vet of zout en scoort daarom in drie van de vier categorieën groen, terwijl het spul met elf gram suiker per honderd milliliter niet gezond is”, aldus Blokhuis.
Wind mee voor Nutri-Score
Nutri-Score heeft momenteel de wind mee. Verschillende landen zoals Frankrijk en België hebben Nutri-Score reeds ingevoerd. Spanje zal spoedig volgen. Ook in Nederland hebben de supermarkten, voedingsbedrijven en wetenschappers laten weten voorstander te zijn van Nutri-Score, het beste systeem.
Jos de Jong
Bron: foodwatch